Plannen voor een nieuwe Lampegiet voorlopig on hold

1B - Sanny Brunekreeft - Lagerweij ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Sanny Brunekreeft - Lagerweij op 3 juni 2024 om 20:40

Plannen voor een nieuwe Lampegiet voorlopig on hold

Het waren intensieve dagen afgelopen week toen er in de gemeenteraad gesproken werd over een nieuw theater. Het besluit om het voorstel voor een nieuw theater niet over te nemen, riep heel wat emotie op en soms ook een verkeerde voorstelling van zaken.

Als Christenunie hebben we steeds aangegeven dat we we de meerwaarde van een (kleiner) theater en een poppodium zien voor de Veenendaalse samenleving en voor de amateurkunst. Vorig jaar voegden we daar nog aan toe dat een groter theater prima is wat ons betreft maar dan moet dat commercieel gerealiseerd worden. En niet enkel en alleen van gemeenschapsgeld zoals nu het voorstel was. Dat voorstel haalde het echter niet.

Ook hebben we ingrijpende keuzes te maken in deze financieel onzekere tijden. We moeten besluiten waar we de komende jaren ons geld aan uit kunnen geven. Daarin geven wij voorrang aan onder andere veiligheid, openbare ruimte, zorg voor elkaar, goede onderwijshuisvesting en bestaanszekerheid voor de Veenendalers. Op dit moment, op deze manier, met deze kosten, in deze onzekere financiële situatie was de bouw van een nieuw theater wat de ChristenUnie betreft een no-go.

En natuurlijk begrijpen we de grote teleurstelling van een groep Veenendalers dat dit plan nu niet door zal gaan doordat de gemeenteraad in meerderheid het voorstel weggestemd heeft. Tegelijkertijd hebben wij de afgelopen dagen veel reacties gekregen van mensen met allerlei verschillende (politieke) achtergronden die - soms ook voor ons onverwacht, met heel verschillende redenen - aangaven dat ze blij waren met deze beslissing. Kortom: ook wat dit betreft zijn er in Veenendaal veel verschillende meningen. Dat is maar goed ook. Wel jammer dat er dan soms wel erg heftig op de persoon gespeeld wordt door sommigen; wat ons betreft onnodig en niet chic.

Hoe nu verder? De Lampegiet staat er nog en is ook nog niet zomaar weg. Wij gaan ook nadenken over het vervolg. Wil je met ons meedenken? Dat kan altijd. Laat het dan weten. Heb je nog andere vragen over dit onderwerp? Ook dan gaan we graag met je in gesprek.

Labels: , , ,