Algemene beschouwingen bij de Programmabegroting: Wij zijn de tijden!

DCAC1A25-F4B4-4217-B7A9-E0AD1F6632F5.jpeg
1B - Sanny Brunekreeft - Lagerweij ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Sanny Brunekreeft - Lagerweij op 2 november 2023 om 16:25

Algemene beschouwingen bij de Programmabegroting: Wij zijn de tijden!

Tijdens de algemene beschouwingen sprak ik de volgende tekst uit in de gemeenteraad:

Het zijn onrustige tijden. In de wereld, in Nederland, in mensenlevens. Bij veel mensen gaat het goed, anderen hebben te maken met fysieke, mentale of financiële problemen. Augustinus zei: 'Het zijn slechte tijden! het zijn moeilijke tijden! Dat zeggen de mensen tenminste. Laten we liever goed leven, dan worden de tijden vanzelf goed. Wij zijn de tijden. Zoals wij zijn, zo zijn de tijden.'

Vanuit die gedachte willen we met een positieve houding keuzes maken. Die baseren we op datgene dat wij als ChristenUnie van belang vinden voor Veenendaal: een duurzaam en groen Veenendaal waar iedereen een veilig thuis heeft en gelijke kansen krijgt. Dat is voor ons ook de toetssteen als het gaat om de keuzes die vandaag voor ons liggen waarbij we ook kritisch kijken of dit het goede moment is om bepaalde voorstellen te omarmen.

De afgelopen maanden spraken we veel met elkaar over datgene wat in de toekomst ligt: namelijk mogelijke bezuinigingen. Het ging over pessimisme en over naïviteit. En eigenlijk weten we niet wat er gaat gebeuren als het gaat om de geldstromen vanuit het rijk. Afgelopen week was er een hoopvol signaal toen er in de Tweede Kamer op de valreep nog besloot om meer geld naar gemeentes te sturen. Toch blijven wij kritisch. Gelukkig is in veel verkiezingsprogramma’s oog voor de financiële situaties van gemeentes, maar toch is het nog afwachten. In dat licht blijven we er bij het college op aandringen dat we ons voorbereiden op realistische scenario’s waaruit we volgend jaar bij de kadernota keuzes kunnen maken.

Wel vinden we het van belang dat er duidelijkheid en rust komt voor de scholen. Als we nu besluiten voorbereidingskredieten vast te stellen voor de IKC’s, dan willen we daar volgend jaar wat ons betreft niet meer op terug komen. Die rust gunnen we ook de scholen in Oost. Er loopt al een onderzoek naar optimalisering van de ruimtes in het ontmoetingshuis. We horen van de betrokkenen dat daar niet of onvoldoende over gecommuniceerd wordt dus dat geeft ons grote zorg dat er op dit moment te weinig gebeurt.  Kan de wethouder toezeggen dat hij er vaart achter gaat zetten dat de extra ruimte bij het schooljaar 2025-2026 beschikbaar komt?

Een mens bloeit op in gemeenschap, een kind groeit meestal op in een gezin. Als je geluk hebt, is dat in een stabiel gezin waar je een goede basis meekrijgt voor de rest van je leven. Bij tegenslag heeft een gezin soms 'krukken’ nodig ter ondersteuning. Dat kan door familie, vrienden en buren, maar soms is een professional nodig. Daarbij moeten we waken voor de tendens van medicalisering en de gedachte dat elke situatie altijd om professionele hulp vraagt. Dat er steeds meer kinderen gebruik maken van jeugdzorg, baart ons zorgen. Deze toeloop kan uiteindelijk ten koste gaan van de kinderen die het ’t allerhardst nodig hebben. Er is namelijk ook een andere belangrijke vraag daarbij: in hoeverre kunnen we als samenleving nog accepteren dat het leven niet altijd even perfect gaat? En kunnen we de sociale druk om kinderen aan een ideaalbeeld te laten voldoen verminderen? Maar ook: waar komt de vraag voor hulp vandaan? Liggen daar nog andere zaken aan ten grondslag.

Gelukkig gaat er ook veel goed in Veenendaal! Steeds meer mensen nemen verantwoordelijkheid voor hun leefomgeving bijvoorbeeld door zelfbeheer in hun straat, we doen steeds meer op de fiets, er wordt veel duurzame energie opgewekt en er zijn heel veel tegels gewipt.

Aandacht voor het goed omgaan met onze schepping is essentieel. Ook als het gaat om gezondheid, het groen in onze woonomgeving en de mogelijkheid om goed te kunnen bewegen. We blijven aandacht vragen voor goede fietspaden en voor goede wandelpaden. We zijn blij dat het college voorstelt om door te gaan met de vernieuwing van het stadspark.

Vrijwilligers zijn het cement van de samenleving.  Zij nemen verantwoordelijkheid op hun eigen terrein - denk aan al die mensen die voedseldeelkastjes geplaatst hebben, mantelzorgers, vrijwilligers die klussen doen bij mensen thuis zoals Present en Netwerk voor jou en de vrijwilligers die elk jaar zaken zoals Koningsdag en de Avond4daagse organiseren. We willen de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk bij de organisaties laten liggen maar vinden ondersteuning door de subsidieregeling van belang.

Om dit te kunnen doen, moet er ook geld verdiend worden. En dat doen onze ondernemers. Daar hebben we veel waardering voor.  Er zijn veel Veense ondernemers met een hart voor Veenendaal. Ze leveren een elk op eigen wijze een bijdrage aan de samenleving door sponsoring, door het adopteren van monumenten maar ook door mensen met een afstand op de arbeidsmarkt of met een taalbarrière een plek te bieden om zich te ontwikkelen. Als we iedereen gelijke kansen willen geven, vinden we dat we dat als gemeente ook moeten faciliteren.

Voorzitter, er is meer maar we hebben een greep gedaan uit hetgeen we als ChristenUnie belangrijk vinden voor Veenendaal. Wij willen het komende jaar verder aan de slag om recht te doen aan iedere inwoner.

Daarbij wensen we het college, de raad, de griffie en de organisatie toe dat ons werk zin heeft en tot zegen is voor de mensen om ons heen. Dat we de rust en de kracht zullen krijgen voor elke taak die de komende tijd op ons wacht. Als het goed gaat en als het lastig is. Laten we goed leven, dan  worden de tijden vanzelf goed. Wij zijn de tijden. Zoals wij zijn, zo zijn de tijden. En onze tijden zijn in Gods hand.

Dank u wel.

Labels: , , , , ,