Veiligheid is een fundamentele behoefte

8 - Rosita Bussink-Verheij ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Rosita Bussink-Verheij op 21 april 2023 om 15:05

Veiligheid is een fundamentele behoefte

Op donderdag 20 april mocht ik in de gemeenteraad van Veenendaal mijn maidenspeech houden bij het Integraal Veiligheidsplan. In deze blog vinden jullie de tekst van mijn speech

Veiligheid is een fundamentele behoefte voor mens en samenleving: zonder vertrouwen en een gevoel van veiligheid is het niet mogelijk om met elkaar samen te leven. Wij zijn dan ook blij dat Veenendalers zich over het algemeen veilig voelen. Dit gevoel van veiligheid is mede te danken aan de inzet van onze politie, boa’s, wijkmanagers en zoveel anderen die zich inzetten voor onze veiligheid. Dank jullie wel voor al het werk dat jullie verzetten.

Wij beseffen dat het gevoel van veiligheid broos is. In de polariserende samenleving waarin wij leven gaat het niet alleen over onze fysieke veiligheid, maar ook over de vraag of mensen zich veilig genoeg voelen om te zijn wie ze willen zijn en om te kunnen zeggen wat ze willen zeggen. Het is een uitdaging om dat laatste veiligheidsgevoel te waarborgen en te versterken. Hoe kunnen wij onze samenleving bij elkaar houden en voorkomen dat groepen zich van elkaar verwijderen? We zijn dan ook erg blij dat de komende jaren wordt ingezet op verbinding en sociale cohesie. Op deze manier blijven mensen van elkaar leren en blijft er begrip en respect voor anderen bestaan.

Wij geloven dat op het terrein van het versterken van de weerbaarheid veel kansen liggen. We zijn dan ook tevreden met de aandacht die hieraan wordt geschonken. Door het vergroten van de weerbaarheid kan veel leed worden voorkomen, kan er beter worden omgegaan met tegenslag en kan het gevoel van veiligheid worden vergroot.

Wij zijn blij dat de jeugd onze specifieke aandacht krijgt. Wij geloven dat elke jongere de kans moet krijgen om zich zo te ontwikkelen dat hij of zij een waardevolle bijdrage aan onze samenleving kan leveren. Gelukkig gaat dit bij veel jongeren goed. Andere jongeren hebben hierbij meer sturing en hulp nodig. Wij zijn dan ook blij met de inzet die er is op het voorkomen van ‘jonge aanwas’ waarbij samen wordt gewerkt met het sociaal domein en de professionals in de wijk.

Daarnaast denken wij dat op het terrein van de jeugd nog meer kansen liggen. Op de beeldvormende avond over polarisatie hoorden wij van een docent van het CLV dat jongeren sterke vooroordelen kunnen hebben die niet altijd worden geuit. De ervaring leert dat het lastig is om jongeren te laten inzien dat onze wereld niet zo zwart/wit is en het lastig is om hen een meer realistische kijk op de werkelijkheid bij te brengen. In het uitvoeringsplan wordt veel geschreven over professionals die aan de slag gaan met jongeren. Vooroordelen krijgen jongeren echter mee vanuit huis, sociale media en de vrienden met wie zij optrekken. Wij geloven daarom dat er kansen liggen om naast de jongeren ook hun omgeving waaronder ouders, bewust te maken van hun vooroordelen en daarmee deze denkpatronen te doorbreken. Vooroordelen kunnen namelijk de polarisatie in onze samenleving vergroten. In hoeverre is er nagedacht om bij de focus op de jongeren ook de thuisomgeving te betrekken?

Wij als ChristenUnie kunnen van harte instemmen met het Integraal Veiligheidsplan dat voor ligt. Wij wensen alle betrokken partijen heel veel succes bij de uitwerking hiervan

Labels: , ,