Bijdrage bij de derde bestuursrapportage 2023

8 - Rosita Bussink-Verheij ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Rosita Bussink-Verheij op 23 december 2023 om 14:57

Bijdrage bij de derde bestuursrapportage 2023

Tijdens de raadsvergadering van 14 december had ik de volgende bijdrage:

Allereerst veel dank aan een ieder die werk heeft verzet om deze bestuursrapportage op te leveren en ons te voorzien van alle informatie. Ook dank voor de beantwoording van de technische vragen. De bestuursrapportage laat een positief zien van 901.000 euro. Ik vind het altijd ingewikkeld om dit “positief” of “mooi” te noemen. Een overschot betekent in dit geval dat er veel plannen uit de begroting niet zijn uitgevoerd, vanwege verschillende uitdagingen zoals personeelstekorten. Verschillende budgetten zijn daarom doorgeschoven naar komend jaar in de hoop dat onze plannen dan wel uitgevoerd kunnen worden.

Vlak voor de behandeling van de programmabegroting hebben wij een brief ontvangen waaruit bleek dat de subsidie voor vrijwilligersorganisaties in 2024 mogelijk niet voldoende is. Vanzelfsprekend leidde dit bericht tot grote zorg bij vrijwilligersorganisaties. Doormiddel van een motie hebben wij bij de programmabegroting het college opgeroepen om indien het subsidieplafond na de inhoudelijke beoordeling zou worden overschreden bij ons terug te komen. De wethouder heeft dit toegezegd. In de RIB die wij hierover hebben ontvangen, staat vermeld dat mogelijke overschrijding van het plafond nog steeds van kracht is. En ook dat de subsidieregeling voor de komende jaren onder loep wordt genomen, omdat dit probleem van overschrijding van het plafond waarschijnlijk niet alleen voor 2024 geldt maar ook voor de jaren daarna.

De mogelijk overschrijding betreft 50.000 euro. Met dit amendement garanderen wij dat het vrijwilligerswerk in Veenendaal de komende jaren niet in de knel komt. Als ChristenUnie vinden wij het vrijwilligerswerk als onderdeel van de sociale basis ontzettend belangrijk. Wij willen 200.000 euro in de bestemmingsreserve subsidievrijwilligers organisaties storten. In de periode van 2024 t/m 2027 wordt er dan jaarlijks 50.000 euro onttrokken uit deze reserve. Vrijwilligersorganisaties hoeven hierdoor niet in onzekerheid te verkeren of zij überhaupt subsidie krijgen of over de hoogte van de subsidie.