Verkiezingscolumn Arjan Koerts: Voorbij het eigenbelang

13B - Arjan Koerts ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Arjan Koerts op 31 oktober 2023 om 17:35

Verkiezingscolumn Arjan Koerts: Voorbij het eigenbelang

In de aanloop naar de komende Tweede Kamerverkiezingen ben ik, als lijstduwer op plaats 29 van de kandidatenlijst,veel in gesprek met mensen binnen en buiten Veenendaal. Vaak gaat het in die gesprekken over de vraag hoe de politiek de problemen gaat oplossen waar we in de samenleving tegenaan lopen. Een terechte vraag nadat diezelfde politiek zelf problemen veroorzaakte – denk aan de Toeslagenaffaire – of problemen voor zich uit bleef schuiven – denk aan de stikstofproblematiek. Van de politiek mag worden verwacht dat problemen worden aangepakt.

Toch is het ook goed om je af te vragen wat je zelf kunt doen. In de podcast ‘Veldheren’ bespreken generaals buiten dienst Mart de Kruif en Peter van Uhm de geopolitieke ontwikkelingen in de wereld en het verloop van de oorlogen in Oekraïne en Gaza. Een van de luisteraars stelde de vraag: “wat kan ik doen om voorbereid te zijn, mocht het geweld escaleren en ook ons land bereiken. Beide heren constateerden dat: “het weinig zin heeft een schuttersputje in je tuin te graven en je daarin te gaan zitten.” Ze gaven een verrassend en belangrijk advies: “Denk na op wie je stemt en betaal netjes je belastingen.” Zo stel je de overheid in staat ons te beschermen. Maar belangrijker nog: “Kijk eens om je heen in je buurt of je vrijwilligerswerk kunt doen om een ander kunt helpen. Want als je een ander helpt, help je ook jezelf.”

Een opvallend maar belangwekkend advies dat ik niet verwachtte van militairen. Zorgzame gemeenschappen als tegenwicht tegen angst. Een advies dat we ons kunnen aantrekken. Ook als het gaat om het dagelijks leven hier in Veenendaal. Wat kan jij betekenen voor je buren of die jongere die aandacht nodig heeft? En ondertussen mag je van de overheid verwachten dat ze de randvoorwaarden scheppen voor een veilige samenleving. Een samenleving waarin we ruimte maken om voor elkaar te zorgen en ons niet neerleggen bij armoede. Waarin ieder leven waardevol is en we kiezen voor een leven in balans met de schepping en betaalbaar wonen voor iedereen. Ons land moet een plek zijn van sterke regio’s en waar de overheid zich dienstbaar opstelt. We kijken over grenzen heen en staan op tegen het onrecht van mensenhandel en verslaving en komen op voor mensen in nood wereldwijd.

De Tweede Kamerverkiezingen gaan niet over de premierskandidaat of over wie het beste jouw eigenbelang vertegenwoordigt. Het gaat er om welke mensen jij het toevertrouwt dat ze oplossingen zoeken voorbij het eigenbelang. De ChristenUnie heeft 50 kandidaten klaarstaan die dat willen doen. Niet op eigen kracht, maar in vertrouwen op God. Geef jij op 22 november je stem aan een van hen?

Labels: , , , ,