Ons Veenendaal (tekst algemene beschouwingen bij de programmabegroting)

Oude kerk Veenendaal.jpg
1B - Sanny Brunekreeft - Lagerweij ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Sanny Brunekreeft - Lagerweij op 31 oktober 2022 om 12:56

Ons Veenendaal (tekst algemene beschouwingen bij de programmabegroting)

110 nationaliteiten op 20 km2. Veelkleurig, divers, door God geschapen mensen. Dat is Veenendaal. Ons Veenendaal. Het Veenendaal waarvoor wij ons als ChristenUnie van harte inzetten. Achter mij zie je portretten van mensen die zeggen: ik ben ook Veenendaal! In al die diversiteit in Veenendaal zoeken we naar een weg om met elkaar om te gaan, er voor elkaar te zijn en elkaar ruimte te geven.

De gemeenteraad is ook zo’n diverse groep mensen die met elkaar zoekt naar het goede voor Veenendaal. Komende maand behandelen we de conceptbegroting voor de komende jaren. Da’s best spannend want over een paar jaar komt er mogelijk minder geld binnen vanuit het Rijk. Dat betekent dat we goed moeten afwegen waar we ons geld aan uitgeven..

We zijn blij dat er in deze begroting goed gekeken is wat we kunnen doen voor inwoners met een laag inkomen. Zeker nu iedereen te maken heeft met de gevolgen van de energiecrisis.

Tegelijkertijd wil de ChristenUnie zich komend jaar inzetten om Veenendaal beter te maken en leefbaar te houden. Daar doen we op 3 november drie voorstellen voor.

1. Eenzaamheid. Eenzaamheid oplossen kan niemand maar eenzaamheid doorbreken kan iedereen. Daarbij helpt het als er een gezamenlijke aanpak is. Wij stellen voor dat Veenendaal zich aansluit bij de coalitie ‘één tegen eenzaamheid’
  2. Mobiliteit. Hoe kunnen we ook op lange termijn veilig, gezond, duurzaam, en betaalbaar blijven bewegen en vervoeren? Dat thema willen we graag aan de orde stellen
  3. Communicatie. De communicatie vanuit de gemeente is correct, maar vaak lastig te begrijpen. Moeilijke taal in brieven of in de krant. Wij willen graag dat Veenendaal met een versimpelteam gaat werken om communicatie te vergemakkelijken.

Ik wil graag eindigen met de volgende wens: geef ons een luisterend oor voor wie probeert te spreken, geef ons armen die omarmen, geef ons taal die kloven overbrugt, geef ons liefde voor onszelf en voor alle mensen om ons heen. Want dit is ons Veenendaal.

Bekijk dit filmpje voor de uitgesproken tekst van de Algemene Beschouwingen bij de Programmabegroting 2023-2026

Labels: , , ,