Nieuwe bouwmogelijkheden aan de Westersingel

9B - Rick Moerman ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Rick Moerman op 27 februari 2023 om 14:00

Nieuwe bouwmogelijkheden aan de Westersingel

Afgelopen raadscyclus stonden de ruimtelijke en programmatische kaders Westersingel 37-59II op de agenda. Deze appartementen langs de Rondweg worden misschien gesloopt en vervangen door nieuwbouw. De raad heeft uitvoerig gesproken over de invulling van deze mogelijke nieuwbouw.

De ChristenUnie ziet deze locatie als kans voor extra woningen. Dit moet wel op de juiste manier gebeuren. Daarom hebben we een amendement mede ingediend, die extra woningen op deze locatie mogelijk maakt. Dankzij onze input, is het amendement aangepast en worden de mogelijkheden voor deelmobiliteit op deze locatie onderzocht.

We vinden het belangrijk dat er genoeg sociale huurwoningen blijven op deze locatie. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk dat deze locatie groen blijft. Extra appartementen zien we daarom liever in de hoogte toegevoegd worden, dan in de breedte. Dit alles moet in goede samenspraak gebeuren met de buurt. We hebben als ChristenUnie ingezet op goede participatie met omwonenden. Op deze manier zal de buurt goed betrokken worden bij de uitwerking van de kaders.

Bovendien hebben we een amendement mede ingediend die inzet op het realiseren van groene kopgevels aan de zijkant van de appartementen. Dit om deze locatie groen te houden.

Uiteindelijk is het, mede dankzij de inzet van de ChristenUnie, gelukt om de ruimtelijke kaders van dit mooie stukje Veenendaal vast te stellen. Hierdoor kunnen extra woningen worden gerealiseerd, waarbij genoeg ruimte blijft voor groen. Ook zal de buurt goed meegenomen worden in het gehele proces.

Labels: , , , ,