Straatovervallen

geweld.jpgdonderdag 12 november 2020

De afgelopen maanden zijn we in Veenendaal opgeschrikt door een fors aantal straatovervallen. Zeer heftig voor de betrokkenen, maar het geeft ook een gevoel van onveiligheid aan inwoners.
In het Integraal Veiligheidsplan vallen straatovervallen onder High Impact Crimes: misdrijven met grote impact op de slachtoffers, net als ram, plof en snelkraken en (huiselijk) geweld.

In de Programmabegroting staat de doelstelling dat de kans op High Impact Crimes verminderd moet worden en dat daarvoor risicolocaties voor ram-, plof- en snelkraken geïnventariseerd zullen worden. Wat de ChristenUnie betreft zouden ook risicolocaties voor straatovervallen hieraan toegevoegd moeten worden.

Daarom heeft Sanny Brunekreeft namens de ChristenUnie, SGP, Lokaal Veenendaal, CDA en SP een motie ingediend om ook de risicolocaties voor straatovervallen te inventariseren. Uiteraard begrijpen we dat het lastiger is om risicolocaties voor straatovervallen in kaart te brengen, dan het inventariseren van risicolocaties voor ramkraken. Maar wat ons betreft is het wel van belang dat hier goed naar gekeken wordt.

Onze motie is met 23 stemmen voor aangenomen.

Archief > 2020