Nieuwbouw aan de Dennenlaan en Sparrenlaan

CU_Henk_van_Soest.jpgwoensdag 27 januari 2021

De huidige duplexwoningen aan de Dennenlaan 27-73 en de woningen aan de Sparrenlaan 27-29 zijn aan vervanging toe. Deze woningen in de wijk Franse Gat zijn in slechte staat en het opknappen hiervan is geen redelijke optie meer. Het is goed dat Patrimonium Woonservice hier 70 nieuwe woningen bouwt voor de huursector. Dat zijn er 18 meer dan er nu staan. Er kunnen dus meer mensen een huurwoning krijgen die voldoen aan de huidige eisen.

Het is prima dat er kwalitatief goede woningen komen die voldoen aan de huidige normen voor bouwen en energie. Onze fractie heeft aan het college gevraagd of zij nog in gesprek wil gaan met Patrimonium Woonservice om de woningen geheel energieneutraal te maken. Het college zegde toe dat te gaan bespreken.

Belangrijk is ook dat met het ontwerp van de nieuwe woningen herkenbare kenmerken van de bouwstijl van de huidige woningen zijn opgenomen. Elders aan de Dennenlaan staan ook zulke types woningen en die blijven staan. Daarmee wordt dus een karakteristieke bouwstijl verantwoord bewaard.

Onze fractie is blij met dit initiatief. Het draagt bij aan het vergroten van het aantal huurwoningen en verbetering van de woon- en leefomgeving. Maar ook aan de duurzaamheid die we als ChristenUnie nastreven. Wij kijken er naar uit dat de eerste huurders van de nieuwe woningen de sleutel mogen ontvangen.

Archief > 2021