Ons gemeentehuis als duurzaam voorbeeld

zonnepanelen.jpgdinsdag 05 oktober 2021

Nadat de gemeenraad er al een aantal keer over had gesproken, is afgelopen maand besloten een grote slag te slaan met de verduurzaming van ons gemeentehuis. De verduurzaming is al langere tijd een wens van de gemeente, echter is er nu ook een logisch moment ontstaan doordat aan de ‘oude’ vleugel van het gemeentehuis gevelwerkzaamheden nodig zijn. Een groot deel van de gevelplaten is aan vervanging toe, wat de mogelijkheid geeft om daar achter stevig te isoleren. Hierdoor krijgt het gemeentehuis een extra warme jas waardoor de energetische prestatie beter wordt. Hierdoor wordt de energierekening lager en worden de investeringen over de loop van de jaren weer terugverdiend.

Daarnaast worden extra zonnepanelen op het dak gelegd en worden in de gevel energieopwekkende panelen aangebracht. Hierdoor wordt ook aan de buitenkant zichtbaar dat wij als gemeente willen investeren in verduurzaming. Dit vinden wij als ChristenUnie fractie ook belangrijk omdat de voorbeeldfunctie van de gemeente ook een van de pijlers is onder het Programma Energieneutraal Veenendaal 2050.

De komende twee weken zijn van 4 t/m 16 oktober de Weken van Duurzaam Veenendaal. Op de website van duurzaam Veenendaal kun je zien welke leuke activiteiten er allemaal zijn. https://duurzaamveenendaal.nl/energie/ondernemen/2046246.aspx

Archief > 2021