Minder papier, minder afval, minder onnodige aankopen

Afbeelding bij bijdrage Minder papier, minder afval, minder onnodige aankopen.jpgdinsdag 16 november 2021

Bij de bespreking van de Programmabegroting heeft de ChristenUnie samen met de SP en een groot aantal andere partijen een motie ingediend waarin het college wordt verzocht om een plan van aanpak te maken om een einde te maken aan het ongeadresseerde drukwerk.

Vier jaar geleden hadden we ook al een motie van deze strekking ingediend, maar toen waren er nog praktische en juridische hobbels waar nu geen sprake meer van is. Wij hopen dat deze maatregel zal leiden tot een zeer grote reductie van (misschien wel 70%) van het aantal folders dat huis aan huis wordt bezorgd en voor een belangrijk deel ongelezen in onze afvalverwerking verdwijnt.

Dat is goed nieuws voor het milieu. Daarnaast vinden we het ook niet meer van deze tijd om mensen aan te zetten tot het kopen van spullen die ze niet echt nodig hebben, maar die in de aanbieding zijn. Daarmee hopen we dat er ook nog heel veel geld wordt bespaard. Enerzijds op het drukken van folders, anderzijds door het voorkomen van onnodige aankopen, tenslotte ook nog doordat de kosten voor de afvalverwerking kunnen dalen. Een behoorlijk deel van de folders belandt namelijk nog in het restafval, en op de gemeentewerf vind je heel veel spullen in de containers die we toch niet nodig bleken te hebben. Dikke winst dus voor het milieu en onze portemonnee!

Archief > 2021