Duurzame groei voor bedrijven

Themafoto Verkeer en bereikbaarheid.jpgdinsdag 21 december 2021

Het gaat goed met veel bedrijven in Veenendaal. Dat is het prachtige nieuws uit de bedrijvenvisie die op 16 december in de raadsvergadering is besproken. Meer banen, meer voldoening, meer welvaart. Er is daarom ook meer ruimte voor bedrijven nodig, een roep die we van harte ondersteunen. Wij willen als ChristenUnie echter wel gaan voor groene groei. We hebben ook onze zorgen gedeeld die deze groei meebrengt voor de verkeersdrukte in Veenendaal. Daarnaast vragen we aandacht voor de noodzaak van minder mobiliteit en duurzamer mobiliteit

Beide onderwerpen worden volgens de ChristenUnie nog onvoldoende uitgewerkt. Voor inwoners en bedrijven zijn er dringende vragen die wat ons betreft in de Visie bedrijventerreinen beantwoord moeten worden:

• Hoe voorkomen we dat onze ontsluitingswegen verder verstoppen?
  • Hoe voorkomen we dat we meer kostbare bedrijfsruimte moeten gebruiken voor het parkeren van auto’s?
  • Hoe wordt de komende jaren de duurzame mobiliteitstransitie voor bedrijven mogelijk gemaakt en wat betekent dat voor de bedrijventerreinen?

Kortom : Hoe gaan we vervoersbewegingen vermijden, verschuiven en verschonen? Met het oog daarop hebben we een amendement opgesteld waarin we college opdragen om bereikbaarheid en verduurzaming van de mobiliteit beter uit te werken en de Visie bedrijventerreinen dan opnieuw aan te bieden. Daarin hebben we ook gevraagd om nog beter te kijken naar de transitie van een onze autoboulevard naar een duurzame mobiliteitsboulevard. Een plaats waar inwoners en werknemers duurzame mobiliteit kunnen zien, beleven en kopen.

Ons amendement werd door de alle partijen met uitzondering van de VVD gesteund. Mooi dat er zoveel draagvlak is voor bereikbaarheid en duurzaamheid als randvoorwaarden voor groei.

Archief > 2021