Extra geld voor een betekenisvol monument

Afbeelding bij de bijdrage vanwege financien t.b.v. restauratie metaheerhuis.jpgzaterdag 06 november 2021

Tijdens de behandeling van de Programmabegroting op 4 november hebben wij als ChristenUnie het voorstel gedaan om een extra bedrag van € 4000,- beschikbaar te stellen ten behoeve van de restauratie van het metaheerhuisje op de Joodse begraafplaats in Veenendaal.

Dit gemeentelijk monument verkeert in slechte staat en voor de bekostiging van deze restauratie is onder andere door de Joodse gemeente Utrecht, particulieren, subsidie gemeente Veenendaal en het bedrijfsleven geld ingezameld voor het behoud van dit Joodse erfgoed. Echter het volledig benodigde bedrag voor de restauratie was nog niet bereikt. Wij hebben veel respect voor de vrijwilligers, met name de heer Jaap Krocké, die zich inzetten voor het behoud van dit betekenisvolle monument en het goede werk wat zij verrichten ten behoeve van de Joodse begraafplaats.

De ChristenUnie onderschrijft dat het cultuurhistorisch erfgoed in Veenendaal bijdraagt aan de identiteit van de stad. Ook mede vanwege de historische geschiedenis van de Joodse gemeenschap in Veenendaal, hebben wij de gemeenteraad voorgesteld het ontbrekende bedrag van € 4.000,- toe te kennen.

Bijzonder fijn en mazzeltov dat de gemeenteraad unaniem voor dit voorstel heeft gestemd.

Archief > 2021