Negentien woningen voor mensen die zorg nodig hebben

kerkje zandstraat.jpgvrijdag 19 maart 2021

Met het bestemmingsplan ‘Hofje Zandstraat’ wordt gerealiseerd dat er negentien zorgwoningen komen. Achter de Zandstraat ligt een hofje, waar vroeger de Eben-Haëzerkerk was. Het kerkgebouw is er nog steeds, maar in minder goede staat en in gebruik als bedrijfsruimte. Een pand met historische waarde als gemeentelijk monument wordt hersteld en negentien bewoners kunnen hier een goede huisvesting krijgen. Kortom, wij vinden het een mooi plan.

Het zal weinigen opvallen dat er achter Zandstraat 39 dit kerkgebouw staat. Toch is dat al sinds 1864 aanwezig. Het terrein is ingeklemd in omliggende bebouwing, maar zeer geschikt voor de bouw van 19 appartementen voor mensen die zorg nodig hebben. Stichting Reinaerde zal dit project realiseren. Het ontwerp laat een mooie vormgeving zien passend bij het, zo veel mogelijk in de oude staat te brengen, kerkgebouw.

De ChristenUnie vindt dit plan ook een mooi voorbeeld van binnenstedelijke invulling/inbreiding. In Veenendaal zijn meer van dergelijke locaties te vinden en die kunnen in de toekomst mogelijk ook worden benut voor woningbouw.

In de raadsvergadering van 23 maart zal de ChristenUnie ook van harte instemmen met dit bestemmingsplan.

Archief > 2021