Bijzondere fiets

soepfiets-veenendaal.jpgvrijdag 29 januari 2021

Eén van de mooie kanten van het raadswerk is de ontmoeting met mensen die je anders niet zo snel zou tegen komen. Vooral die ontmoetingen waarbij je Veenendalers spreekt die van bijzondere betekenis zijn voor onze lokale gemeenschap. Zo hadden wij, Sanny Brunekreeft en Jeroen van Esseveld, een digitale ontmoeting met de mensen achter de Soepfiets.

Elke donderdagavond trekken Lydia Koedam en Willem Brons eropuit met een fietskar. Beladen met koffie en soep zijn zij op zoek naar mensen die verlegen zijn om een praatje. Mensen die op straat leven, mensen die eenzaam zijn of mensen met andere problemen. Willem vertelt dat als je mensen aanspreekt op straat, je niet altijd direct contact tot stand brengt. Meestal is het een kwestie van vaker je gezicht laten zien en daarmee bouwen aan vertrouwen en vervolgens aan een relatie.

Inmiddels hebben Willem en Lydia contact met een vaste groep mensen. Veel van deze mensen hebben een verleden met zorgverleners en komen nog steeds met enige regelmaat met diverse instellingen in aanraking. Waar nodig zijn er goede contacten met de gemeente en als er een acute vraag speelt, wordt er naar hen geluisterd en meegedacht om te komen tot een goede oplossing.

“Iets van de laatste tijd is dat we soms mensen ontmoeten die voldoende geld hebben maar daadwerkelijk verlegen zitten om een praatje” zegt Lydia. “Een oudere dame komt ons de laatste tijd opzoeken en vertelt ons dat wij haar enige echte contact zijn op een dag. Eenzaamheid is voor veel mensen een realiteit met hele nare kanten.”

Dit gaat ons aan het hart. Daarom vragen we als ChristenUnie Veenendaal en mede namens Willem en Lydia om allemaal om ons heen te kijken. En probeer eens, net als de mensen van de soepfiets, om een praatje te maken met iemand die je normaal gesproken niet zo snel aan zou spreken. Gewoon om te vragen hoe het met iemand gaat en wellicht een kop koffie aan te bieden. Zo maken we z’n allen Veenendaal een beetje mooier. Wil je meer van de soepfiets weten? Via onderstaande facebook link is nog veel meer te vinden.

Voor ons zijn Lydia en Willem – en in hen alle medewerkers van de soepfiets – de vrijwilligers van deze maand!

Foto: eigen foto van de Soepfiets

Archief > 2021