Parkeernormen en waarden

parking-369381_1920.jpgvrijdag 27 november 2020

Mobiliteit is een groot goed, het brengt ons letterlijk en figuurlijk verder, maar in een klein en dichtbevolkt land als Nederland ook een grote uitdaging. Elke weg en elke parkeerplek vult zich vanzelf. De vraag is of dat voor de lange termijn nog houdbaar is.

Door corona leren we dat ons leven ook met veel minder mobiliteit door kan gaan. En dat is nodig, want het ontbreekt ons aan de ruimte. Er moeten veel woningen bijkomen en we hebben veel groen nodig om onze omgeving leefbaar te houden. De hoeveelheid openbare ruimte die we dan beschikbaar hebben voor parkeren krimpt.

Volgens ons moet dat kunnen. Er zijn veel trends die het autobezit in de toekomst kunnen verminderen. We fietsen meer, reizen minder naar het werk, krijgen daar ook minder vergoedingen en leaseauto’s meer voor. Nieuwe mobilitietsconcepten als carsharing en mobility as a service groeien in hoog tempo. Wij zijn daar blij mee en willen dat bevorderen en de samenleving op deze omwikkelingen attent maken.

Het aantal parkeerplaatsen bij nieuwbouw (de parkeernorm) mag van ons dus naar beneden. Daarmee creëren we meer ruimte voor wonen en groen en stimuleren we duurzamere mobiliteit. Lage parkeernormen, hogere waarde!

Archief > 2020