Iedereen duurzaam warm of koud

warmte.jpgvrijdag 27 november 2020

In de raadsvergadering hebben we gesproken over de warmtevoorziening die aangelegd moet gaan worden in de nieuwe wijk Groenpoort. De vraag ligt voor of we voor een collectief systeem gaan zoals een warmtenet, of dat iedereen zijn eigen oplossing kiest. Wij hebben ons sterk uitgesproken voor een collectief systeem voor warmte en koude. Dit collectieve systeem voorziet in de mogelijkheid dat de luxe van duurzame verwarming én verkoeling voor alle inwoners van Groenpoort beschikbaar komt. Daarbij biedt deze oplossing goede mogelijkheden voor samenwerking met het bestaande netwerk in Veenendaal Oost, wat tot verlaging van kosten en tarieven en verbetering van de dienstverlening kan leiden

We hebben in de raad lang gesproken over welke partij dit warmtenet aan moet leggen en of de gemeente daar ook een belang in moet hebben. Aanvankelijk liepen de meningen daarover flink uiteen. De ChristenUnie heeft er veel tijd in gestoken om een breed gedragen besluit te nemen over het proces van de partnerselectie en de samenwerkingsconstuctie. Dat heeft zich uitbetaald want het voorstel voor het collectieve systeem en het amendement over het vervolgproces zijn met grote meerderheid aangenomen. Daarmee komt een collectieve duurzame warmtevoorziening voor deze nieuwe wijk een grote stap dichter bij.

Archief > 2020