Vrijheid is niet vanzelfsprekend

ereveld soldaten.jpgwoensdag 29 april 2020

Onlangs is door de Veenendalers Constant van den Heuvel en Jaap Pilon het verzoek gedaan om in het gemeentehuis een herdenkingsplaquette op te hangen inzake twee voormalig raadsleden die in de Tweede Wereldoorlog om zijn gekomen bij het verzet tegen de Duitsers. Dit verzoek werd aanleiding voor een motie die in is gediend door Lokaal Veenendaal waarin gevraagd werd om een eenvoudige herdenkingsplaquette in het gemeentehuis voor een ieder die in deze oorlog op is gekomen voor het verdedigen van onze democratie. Een blijvende herinnering dat leven in vrijheid in een democratie en een rechtsstaat niet vanzelfsprekend is. De bedoeling is om dit in samenwerking met leerlingen van Het Perron, beide initiatiefnemers en een afvaardiging van de gemeenteraad te realiseren.

Deze motie is unaniem aangenomen. Als ChristenUnie hebben we deze motie ook van harte ondersteund omdat we het belangrijk vinden dat de verhalen van toen levend blijven en de geschiedenis zich niet herhaalt. Daarbij zijn zichtbare tekens een hulpmiddel om hierover het gesprek aan te gaan.

Archief > 2020