#stuurzenietterug

afghanistan-60716_1920donderdag 31 mei 2018

Woensdag 30 mei 2018 werden 68.163 handtekeningen van de actie #stuurzenietterug overhandigd aan verschillende leden van de Tweede Kamer en het ministerie van Justitie en Veiligheid. De initiatiefnemers van deze actie zijn het niet eens met de uitspraak van de Raad van State dat Afghanistan een veilig land is om naar terug te keren.

Ongeveer een maand geleden werd er in de gemeenteraad van Veenendaal een motie niet aangenomen. In deze motie werd het college gevraagd de staatssecretaris op te roepen te stoppen met het uitzetten van asielzoekers uit Afghanistan. Sinds 2015 zijn er 242.000 vluchtelingen van Afghanistan naar Europa gevlucht. In 2016 en 2017 werd Afghanistan uitgeroepen tot één van de meest gewelddadige landen ter wereld.

De ChristenUnie Veenendaal was en is, net als andere partijen, bang dat de Afghaanse vluchtelingen geen veilig onderkomen kunnen vinden in Afghanistan. Het is jammer dat de Veenendaalse raad niet gekozen heeft om de staatssecretaris op te roepen de uitzettingen te staken. Toch hopen we dat, met de acties van #stuurzenietterug en de moties die in andere gemeenten wel zijn aangenomen, de staatssecretaris op andere gedachten zal worden gebracht. Stuur ze niet terug, in ieder geval niet zolang Afghanistan nog zo onveilig is.

Joël Voordewind, onze partijgenoot in de Tweede Kamer, gaf als reactie op de actie #stuurzenietterug: “Er is voor de ChristenUnie aanleiding genoeg om vragen te stellen over dit ambtsbericht en om een extra veiligheidscheck in te bouwen. De oproep van jullie is heel helder, ook aan ons als ChristenUnie.”

Archief > 2018