Niet dat we het de jongeren niet gunnen, maar omdat we het financieel niet kunnen

Foto Andre Groenewegenzaterdag 21 december 2013

Door de bezuinigingen, moest cultuur inkrimpen. Door de bezuinigingen moesten we werk en banen schrappen bij de gemeente, door de bezuinigingen, kozen we ervoor om onderhoud aan groen en wegen op een laag pitje te zetten, waardoor opnieuw werk wegviel. Door de bezuinigingen hebben mensen het een stuk zwaarder gekregen in Nederland, ouderen, zeg maar de opa's en oma's zullen, als ze zorgbehoefte nodig hebben, zich moeten wenden tot hun familie en kinderen. Verzorgingshuizen sluiten. Er zal een enorm beroep gedaan worden op vrijwilligers om de nood nog enigszins te lenigen. En ja, door de bezuinigingen moest ook de CU instemmen met het stopzetten van een eindejaarsuitkering voor onze minima, die het echt zwaar hebben. Door de bezuinigingen ontstaan er voedselbanken en dat zijn echt geen luxe winkels. Het geld is er gewoon niet meer. Mensen moeten soms rondkomen van een twee tientjes per week om te kunnen leven.

Door de bezuinigingen roept wethouder Verloop in de Veenendaalse krant dat er weer een nieuwe bezuinigingsronde zit aan te komen. Over het afgelopen jaar is er alleen al op de gemeentelijke begroting een tekort van 762.000 euro en dat is nog maar het topje van de ijsberg, zo weten we hier allemaal. Er komt nog heel veel meer financiële ellende aan, is ieders vrees.

Mijn fractie vindt het dan ook volstrekt onverantwoord dat we het jongerencentrum escape subsidiëren met geld dat we eigenlijk niet hebben. Dit, terwijl het jongerenwerk geborgd is in de nieuwe welzijnsorganisatie Veens in de wijken. Moeten we dan ook nog een poppodium open houden, terwijl dit nooit een gemeentelijke taak is geweest?

Waar cultuurinstellingen zich intensief bezighouden met het betrekken van de markt, hopen wij voor de jongeren die zo graag willen dat hun centrum openblijft, dat er zich snel een ondernemer meldt, die het pand wil kopen of huren van de gemeente, om zo het poppodium voor jongeren veilig te stellen. We laten dit aan de 'markt' over. Lukt dat niet, dan zullen ook deze jongeren ervaren dat we met een heel groot probleem zitten in Nederland. En dat we daar nog het nodige van zullen merken. Dat is het eerlijke verhaal. Mooier valt het niet te maken, wat onze fractie betreft. Niet dat we het deze jongeren niet gunnen, maar omdat we het financieel gewoon niet kunnen.

Andre Groenewegen

Archief > 2013