Nu of nooit

Tineke Bettevrijdag 19 april 2013

Gaan de hoogspanningsmasten in Veenendaal vanaf 2017 verdwenen of niet? Deze dringende vraag komt op na het lezen van de brief van minister Kamp d.d. 16 maart 2013 gericht aan de Tweede Kamer.

Er worden in de brief concrete plannen genoemd om 400 huishoudens uit te kopen die onder een hoogspanningslijn wonen. Daarnaast zal 135 kilometer aan bovengrondse hoogspanningslijnen onder de grond verdwijnen. Hoogspanningsverbindingen van 110 en 150 kV die door bewoond gebied van een bevolkingskern lopen, komen in aanmerking voor verkabeling. Dit geldt zeker voor Veenendaal waar 5 kilometer aan hoogspanningslijnen dwars boven bewoond gebied zijn gesitueerd.

Verder is in de brief te lezen dat betrokken gemeenten zelf ook een deel van de kosten moeten bijdragen. Als een gemeente niet voorziet in de drempelbijdrage, zal de verkabeling in die gemeente niet plaatsvinden. Minister Kamp bereid voor beide plannen van uitkoop en onderkabeling een wetswijziging voor.

Als ChristenUnie hebben wij meer dan tien jaar in diverse commissie- en in raadsvergaderingen er voor gepleit om de hoogspanningslijn in Veenendaal ondergronds te laten brengen. Onderwerpen zoals voorzorgprincipe, calamiteiten en veiligheid stonden bij de bespreking van de problematiek rondom de hoogspanningslijn Veenendaal centraal. Maar ook bij de leden van de Provinciale Staten Utrecht en volksvertegenwoordigers in de Tweede Kamer hebben wij krachtig onze stem laten horen. Wij hebben het dossier Hoogspanningslijn nooit in de la laten verdwijnen, maar zijn er altijd in blijven geloven dat er eens een oplossing zou komen.

De ChristenUnie gaat er voor om de hoogspanningslijnen in Veenendaal ondergronds te krijgen.

Het is nu of nooit.

Tineke Bette