Dick Roodbeen: Trots op Veenendaal!

vrijdag 30 september 2011

Bovenstaand titel zult u mogelijk direct in relatie brengen met Rita’s Verdonk ‘Trots op Nederland’. Maar niets is minder waar, ik kom met deze aanhef naar aanleiding van het bezoek van het College en de raad van de gemeente Capelle aan den IJssel vrijdag 16 september jl. Door College en Griffie een uitstekend voorbereide en uitgevoerde dag. De complimenten van de Burgemeester van Cappelle aan den IJssel logen er niet om!

Het College van Capelle aan den IJssel heeft de gewoonte om jaarlijks op bezoek te gaan bij een gemeente waarvan zij de indruk hebben dat er wat te halen, en mogelijk, wat te brengen is. En om daarmee ook blikverruimend bezig te zijn. Soms lijkt het gras bij een collega gemeente groener dan in eigen gemeente, en soms lijken lokale problemen groter dan in een andere stad. En dan is het goed om je te spiegelen aan de werkelijkheid van een andere gemeente. Om dan vervolgens te ontdekken dat je bij sommige onderwerpen, zoals wijkbeheer, verder bent, en in sommige zaken, zoals het oppimpen van het centrum, wat van de gastgemeente, dus Veenendaal, kunt leren.

Een jaarlijks werkbezoek dat naar mijn mening ook voor onze bestuurders en raad navolging verdiend, ik ben benieuwd naar welke stad ons eerste werkbezoek ons gaat brengen.

Voor mij was het bezoek van de collega’s uit Capelle aan den IJssel een gebeurtenis waarbij je weer eens met de neus op de feiten wordt gedrukt. Al pratend en rondkijkend met de mensen uit de bezoekende gemeente kom je veel tegen waarbij een gevoel van trots niet onderdrukt behoeft te worden. Een Calvinistische inslag ten spijt……

Wat te denken van het in gang gebracht zijnde werkwijze van wijkgericht werken, een opzet die meer veiligheid en sociale cohesie zal brengen. Veenendaal als pilot voor het nieuwe winkelen, waarbij internet niet als een bedreiging maar als een mogelijkheid voor burgers en middenstand wordt opgepakt.

Veenendaal winkelstad voor de regio met nu al, terwijl de reconstructiewerkzaamheden nog in volle gang zijn, zichtbaar de prachtige inrichting van de Markt en het winkelcentrum rond Hoofdstraat, Hoogstraat en een deel van de Zandstraat. Uitdagingen ook voldoende aanwezig, hoe houden we de winkelstand op orde, komen er voldoende winkels in de Scheepjeshof. Dit kan door het gemeentebestuur worden bevorderd door goede ondersteuning van de ondernemers, meer mogelijkheden, en minder regels.

Met onze gasten vervolgens naar de Cultuurfabriek, een schitterende combinatie van Bibliotheek, Viseum, Kunstuitleen. Onze gasten keken hun ogen uit, complimenten ten over.

Het centrum, vol bouwactiviteiten, kijk naar de prachtige bouw van Brouwerspoort. Op een verantwoorde wijze wordt het stedelijk bouwen hier handen en voeten gegeven. Ook hier uitdagingen ten over, hoe krijgen we de gebouwen voldoende bezet met dienstverlenende zaken, om zodoende het financieel rond te krijgen. Zal de parkeerexploitatie zodanig zijn dat parkeertarieven op een aanvaardbaar niveau blijven.

Vervolgens met de gasten Veenendaal-Oost bekeken. Levensloop bestendig wonen krijgt invulling, met behulp van een stevige subsidie van het Provinciebestuur. De opzet van de wijken ziet er volgens de tekeningen erg goed uit. Het wordt een prachtig stuk nieuw Veenendaal. Maar de economische tegenwind is merkbaar, projectontwikkelaars die het (nog) niet zien zitten om met de ontwikkelingen aan de slag te gaan, diverse straten met woningen die nog niet aan de man of vrouw zijn gebracht. Een stevige taak voor het samen met particulieren opgezet ontwikkelingsbedrijf om het te doen slagen.

De rondgang op de vrijdag de 16e september door Veenendaal, de gevoerde gesprekken en de reacties van onze gasten geeft alle reden om nogmaals te benadrukken dat we trots op Veenendaal mogen zijn!!

Dick Roodbeen

Archief > 2011