Jolanda de Heer: Natuurlijk zetten we Amber Alert in

vrijdag 01 juli 2011

Een nieuwe hype is geboren. De christelijke partijen in Veenendaal zouden geen Amber Alert willen op zondag. Onzin. Dit bericht kan meteen worden ontzenuwd.

Wat is er aan de hand? De ChristenUnie is blij met de reclamezuilen die (in plaats van de kiosk) in de hoofdstraat komen.  Op digitale wijze kan het winkelend publiek allerlei boodschappen lezen en interactief reageren. Gezien het doel van de zuilen leek het logisch de borden alleen aan te zetten tijdens de winkeltijden.

Tijdens de voorlaatste raadsvergadering kwam echter het voorstel van Groen Links en de PvdA  (althans van een deel van de fractie) om buiten winkeltijden de borden aan te zetten voor zaken als AmberAlert. Hier kwam direct kritiek op van de VVD: de zuilen zijn aan of uit, er kan geen onderscheid worden gemaakt tussen niet-commerciële en commerciële uitingen. De PvdA paste hierop het voorstel aan. De vraag lag dus voor of de ChristenUnie wel of niet voor een openstelling van de reclamezuilen was buiten de winkeltijden, met alle mogelijkheden voor niet-commerciële en commerciële uitingen.

Hier waren we niet voor, om twee redenen: a. Zonder winkelend publiek heeft het geen zin de interactie te zoeken met het winkelend publiek en daarvoor was immers het hele verhaal bedoeld en b. Het betreft een kwestie van uitvoering die het college in samenspraak met de eigenaar van de reclamezuil moet afspreken.

Kan hieruit worden geconcludeerd dat de ChristenUnie geen Amber Alert wil op zondag? Natuurlijk niet! Wanneer er een kind vermist is, moet alles op alles worden gezet om het kind terug te vinden. Zo logisch als wat. Ook op zondag. Als het Amber Alert daar in past, moet dat worden toegepast.

De brede pers heeft vandaag gebeld. Onvoorstelbaar dat dit detail zo uit z'n verband wordt getrokken. Ik heb het meerdere keren zo verwoord: Als er een kind kwijt is gaan we massaal zoeken. Met Amber Alert, en als het nodig is trekken we 200 man de kerk uit. Veenendaal zorgt heel goed voor de jeugd, helemaal voor vermiste kinderen en ook natuurlijk ook op zondag.

Jolanda de Heer

Fractievoorzitter ChristenUnie