Weblog Dirk Koudijs: De FoodValley

vrijdag 29 oktober 2010

Er wordt de laatste tijd steeds meer over de FoodValley gesproken. Wat is de foodvalley en wat betekent dit voor Veenendaal?

De term Foodvalley is bedacht door de universiteit van Wageningen en de ondernemers in de zuivelindustrie. De universiteit van Wageningen onderzoekt en heeft kennis die de ondernemers in de zuivelindustrie kunnen gebruiken. Deze 2 partijen hebben steun gezocht bij acht gemeenten in onze regio.

Zoals u wellicht weet hebben wij een overeenkomst met de WERV, Wageningen, Ede, Rhenen, Veenendaal. De WERV was er vooral om het binnenveld gezamenlijk te beheren en te beschermen maar ook was er samenwerking tussen de gemeenten met huisvesting, Sociale diensten, bereikbaarheid enz

Foodvalley gaat verder waar WERV ophoudt. Alle projecten van de WERV worden uitgevoerd in de nieuw op te richten foodvalley samenwerking. maar de Foodvalley wordt ook groter! Acht gemeenten zijn benaderd en hebben toegezegd om dit idee over te nemen en groots aan te pakken. De gemeente Ede, Veenendaal, Barneveld, Nijkerk, Wageningen, Scherpenzeel, Renswoude
en Rhenen. Met deze acht gemeenten willen we onze regio sterker maken en aantrekkelijk voor veel bedrijven die een plek zoeken om zich te vestigen. En we hebben samen goede papieren!

Een CV van een persoon is een afspiegeling van de opleiding en ervaringen van deze persoon. Als de lijst lang en indrukwekkend is zal deze persoon geen moeite hebben om werk te vinden.

De CV van de FoodValley is indrukwekkend, van begin tot het eind.Prima opgeleid met kennis van zaken en een Internationale reputatie. Prachtige omgeving van bossen, heide velden tot een echte heuvelrug. Mooie winkelgebieden, Prima ICT mogelijkheden, De echte Boeren bedrijven, Transport bedrijven, Prima sociaal en welzijn beleid, Milieu voorzieningen, Uitstekende Recreatie mogelijkheden, Volop sport mogelijkheden. Voor de FoodValley moet het niet moeilijk zijn om bedrijven aan te trekken. Wij als gemeenten moeten er voor zorgen dat we vertrouwen uitstralen.

Wij de gemeenten, moeten vertrouwen geven aan elkaar en de FoodValley. Eerst was er de concurrentie tussen de gemeenten, nu moeten we schouder aan schouder kansen pakken om de werkgelegenheid voor onze kinderen ook voor de toekomst te garanderen.

Wij van de ChristenUnie zien veel mogelijkheden en kansen om de regio te versterken. Het vraagt een ommekeer in ons denken want we moeten het samen doen. In mijn opinie heeft ook Veenendaal veel te bieden en te ontvangen:

Wij bieden het mooiste winkelcentrum, prachtige culturele voorzieningen, ICT bedrijven, Media bedrijven, enz maar ook een stabiele gedegen en gezellige samenleving. Ook de diversiteit in het kerkelijke Veenendaal is een plus voor veel mensen.

Wij verwachten werkgelegenheid, omzet stijging voor onze ondernemers, meer woningaanbod, mobiliteitsverbeteringen enz.

FoodValley kan een indrukwekkende speler in het Nederlandse economische landschap worden. Wellicht de beste in Nederland. Bedrijven moeten warm lopen om zich in onze regio te willen vestigen. Dat is onze opdracht, wij de Foodvalley, de acht gemeenten hebben het beste te bieden.

De papieren zien er prima uit, nu aan de slag!

Archief > 2010