Dick Roodbeen: Openbaar vervoer, enkele reis €0,48, korte wachttijd

donderdag 30 september 2010

Zo zou de kop kunnen luiden van een reclameboodschap van een vervoersmaatschappij.
Maar dan niet in Nederland, want wat kun je met €0,48 in het openbaarbaar vervoer?
Helemaal niets dus.

Daar moet je eerst even wat verder voor reizen, en dat deed ik in de week van 20 september 2010. Samen met m’n jongste zoon die zijn studie aan de Universiteit van Tilburg met goed gevolg afronde. Hij mocht van zijn ouders iets leuks verzinnen, dat werd een reis naar Malta. En Pa mocht mee.

Ik zal u een reisverslag besparen, ook zal ik geen reclame gaan maken voor dit geweldige mooie eiland met haar vriendelijke inwoners. Maar ik wil u wel meenemen in de bus op Malta. Mijn zoon en ik wilden met het openbaar vervoer van St. Julians naar Valletta, zo’n 7 kilometer verder. Waar kan ik een strippenkaart kopen, of moet het een OV-kaart zijn?

Heerlijk voor mij die nog weet dat de rode bussen van Firma de Haas door Veenendaal en omgeving reden, ik kon gewoon een kaartje bij de chauffeur kopen. Ook een reisschema met daarin de tijden van vertrek en aankomst is niet nodig. Het enige advies was “stap aan de goede kant van de weg in de bus, kies voor de lijnen 66 t/m 68, koop een kaartje en rijden maar”. De bus die kwam leek behoorlijk veel op de rode bus van de Haas uit de jaren ’60, hoewel die bus modern zou afsteken tegen het geval dat stopte om ons in te laten stappen.

Toen we instapten en vervolgens gingen rijden snapten we waarom het kaartje zo goedkoop was, een bus waar aan de buitenkant de gevolgen te zien zijn van een lang leven, van binnen lekker knus op kleine bankjes, de stopbel laten rinkelen door aan een touw te trekken die door de bus liep. De chauffeur sleurend aan een stuurwiel van ongeveer een meter doorsnee. De afschrijvingstermijn was ongetwijfeld al 40 jaar achter de rug, dus tel uit je winst voor de ondernemer.

Minimale kosten voor een efficiënte lijndienst waar elke 10 minuten de bus stopte waarin de deftige heer en de eenvoudige burger zich graag laten rijden voor een prijs waarbij je het wel uit je hoofd zou laten een taxi te nemen, laat staan je eigen stalen ros uit de stal te halen.

Misschien wat voor een volgende aanbesteding openbaar (bus)vervoer, geen super de luxe bussen, maar eenvoudig openbaar vervoer, goede verbindingen en veel nostalgie. En als voordeel snel, goedkoop en minder autoverkeer richting het centrum.

« Terug

Archief > 2010

Geen berichten gevonden