Weblog Jolanda de Heer: Daders moeten achter de dikke deur!

zaterdag 20 maart 2010

Veenendaal leek de afgelopen dagen wel het nieuws van de dag te zijn. Talloze kranten en aktualiteitenprogramma’s belden met de vraag of ik ’s avonds zelf de deur nog wel uit durf. We kennen de uitzonderlijke gewelddadigheden van vorig weekend. Maar daar komt bij dat De Gelderlander meldde dat je beter niet kunt komen op bepaalde plaatsen in je eentje! Dit werd de burgemeester in de mond gelegd althans. Alle landelijke media namen het nieuws over. Zelfs de burgemeester zou de veilgheid niet meer kunnen garanderen. Minister Hirsh Ballin uitte zijn zorgen en heftige, ongeruste reacties onder de bevolking waren het gevolg. En begrijpelijk!

Tijdens de persbijeenkomst gisterenmiddag heeft de burgemeester ontkend dat hij bepaalde gebieden heeft willen betitelen als “no go areas”. Wat heeft hij wel bedoeld? Hij heeft in het algemeen willen zeggen dat je ’s nachts beter niet alleen kunt gaan (waar dan ook) en dat je als ouders kunt adviseren om een bepaalde route niet te nemen. De heer Elzenga staat voor de veiligheid van Veenendaal, zo zei hij en er is zo gezegd verscherpt toezicht ingesteld.

De ChristenUnie heeft er bij de burgemeester op aangedrongen dat alles uit de kast wordt gehaald om de veiligheid te garanderen. De burgemeester heeft ons verzekerd dat het toezicht verscherpt is. Dat hoeft overigens lang niet altijd zichtbaar te zijn. En alles is achter de hand wat nodig kan zijn. Ook hebben we onze zorgen geuit over geruchten dat mensen het heft in eigen hand zouden gaan nemen. Dit signaal is goed opgepikt door burgemeester en politie.

Onze reactie naar de media is steeds geweest: 1. alles inzetten op het garanderen van de veiligheid en 2. laten we de rust bewaren en vooral niet het heft in eigen hand nemen.

Niet het recht in eingen hand nemen. Maar: het recht moet wel geschieden. Daarom zijn we het helemaal eens met mevrouw Van Leeuwen, politiewoordvoerder gisteren: We rusten niet eerder voordat de daders zich bevinden achter de dikke deur!

Op internet en bijv. ook op de site van de Veenendaalse krant zijn foto’s te zien van de verdachten terwijl zij pinden. Kijk ernaar. En als u tips hebt voor de politie: Meld dit! De politie heeft ook de burgers nodig bij de opsporing. Eén van de foto’s laat ook een blanke jongeman zien. We ontkennen de problemen zeker niet die er zijn met een bepaalde groep Marokkaanse jongeren. Dat is glashelder. Maar de daders moeten worden gepakt, welke kleur of welk ras ze ook hebben.

Archief > 2010