Strategische Visie Veenendaal 2025 vastgesteld

vrijdag 16 december 2005

Tijdens de raad van 16 december 2005 heeft ons fractielid Tineke Bette in de volgende bijdrage het ChristenUnie standpunt over het belangrijke document Strategische Visie Veenendaal 2025 verwoord.

'Tegen het verleden: dank,
tegen de toekomst: ja.
(Dag Hammerskjöld)

'Tegen het verleden: dank,
tegen de toekomst: ja.
(Dag Hammerskjöld)

Begin 2004 is het gemeentebestuur gestart met de opstelling van de Strategische Visie Veenendaal 2025. Met deze Strategische Visie wil de gemeente zicht hebben en geven aan het Veenendaal van de toekomst.
Medewerkers van het adviesbureau STIPO Consult, de ambtelijke Projectgroep, de voorzitter van deze raadscommissie dhr.Plant en alle andere medewerkers hebben gedurende het proces ons als commissieleden op constructieve wijze begeleid.

De vraag was en is:

Hoe moet onze gemeente er dan uit zien, voor wie moet de gemeente wat te bieden hebben, welke kwaliteiten zijn belangrijk in 2025? Kwaliteiten waar we nu als gemeente en samenleving al op in willen spelen. Deze Strategische Visie gaat dienen als ‘paraplu bovenop alle plannen’ en raakt de hele gemeente. Centrale vraag is 'Welke koers wil Veenendaal varen?'

Er is met diverse Veenendalers gesproken over de toekomst van hun stad. Deze zogenaamde meedenker, als het ware een dwarsdoorsnede uit de hele Veense samenleving, zijn bij de opstelling betrokken geweest. Ondernemers, mensen uit verenigingsleven, basisscholen, winkeliers, woningcorporatie, kunstenaars, jongerenwerkers, allochtonenadviesraad, architecten, sport en tot onze spijt in mindere mate met vertegenwoordigers uit de kerken.

De opstelling van de Strategische Visie Veenendaal 2025 vond plaats in drie fasen:
de droomfase
de denkfase
en de doefase.

Wat is er toe nu toe bereikt:

Drie kwaliteitspijlers
Een van de eerste wapenfeiten van de Strategische visie was de voorlopige benoeming van de zogenaamde kwaliteitspijlers door de raad. De kwaliteitspijlers geven antwoord op de vraag: 'wat zijn de meest essentiële kwaliteiten die Veenendaal in 2025 moet hebben bereikt?' .
·        'Ruim baan voor ondernemen'
·        'Veenendaal jonge leefstad van de toekomst'
·        'Herkenbare stadslandschappen'

Over de vier thema's:
·        Sociaal en cultureel profiel
·        Stedelijk profiel
·        Groei na 2015
·        En profiel in de regio

hebben we in de commissie en de denksessies uitgebreid gediscussieerd. Ook tijdens het Stadsdebat van 30 september jl. is er met de deelnemers gesproken. En tenslotte hebben wij als ChristenUnie op 6 december een Kerkendebat gehouden en daar met afgevaardigden uit de Kerken over de Strategische Visie gesproken.

Als ChristenUnie hebben wij geconstateerd dat er soms aannames worden gedaan over de kerken, zonder dat daar feiten aan ten grondslag liggen. Het is een feit dat landelijk gezien de kerkverlating groot is. Wij betwijfelden echter of de Veenendaalse situatie hiermee zomaar vergelijkbaar is. Maar we wilden ook niet zelf alleen maar aannames doen. Daarom hebben wij een onderzoek gedaan naar de kerkelijke betrokkenheid in Veenendaal. Om aan de benodigde cijfers te komen, hebben wij aan de kerken een vragenformulier toegezonden. Bemoedigend was het aantal teruggestuurde formulieren.70% van de kerken heeft gereageerd.
In de uitslagen van ons Kerkenonderzoek is te constateren dat er in vergelijk met 1985 en 2000 er een toename van de kerkelijk betrokkenheid is.
In 1985 waren 30.433 kerkelijk betrokkenen.
In 2000 waren er 31.530 kerkelijk betrokkenen.
17.000 mensen gaan op zondag naar één van de vele kerken.
Veenendaal is ook in inwonersaantallen gesproken gegroeid. De verhouding in 1985 was 65% kerkelijk betrokken en 35% niet betrokken.(44.045 inwoners)
In 2000 ligt de verhouding nog steeds 50% om 50 % (bij 59.875)

Als ChristenUnie zijn we blij dat in het concept SVV2025 staat dat de christelijke identiteit wordt gezien als een van de dragers van de Veense cultuur; prima dat de kerken worden ingeschakeld bij de sociale netwerken. Ze zijn dan wel niet als Instituut daadwerkelijk aan bod geweest als meedenkers, maar in de vervolgfase van het proces heeft de ChristenUnie er vertrouwen in dat de contacten verder zullen worden gelegd.

We stellen nu op15 december 2005 de Strategische Visie en dus de ambities vast. Feitelijk is hiermee de toekomstvisie vastgesteld. In de doe-fase die in 2006 start, worden deze acties en maatregelen verder uitgewerkt en in een volgorde van belangrijkheid gezet.
Duidelijk is dan waar het met Veenendaal naar toe moet.
Als ChristenUnie zijn wij tevreden over de aanloop naar, het lopende proces en het uiteindelijke resultaat van deze Strategische Visie.
Wij kunnen dan ook instemmen met dit koersbepalende document.

Want:
Tegen het verleden: dank,