Normen en waarden: Na woorden nu daden!

maandag 31 oktober 2005

Sinds enkele jaren mag er weer worden gepraat over normen en waarden. En er wordt wat afgepraat! Maar nu moet de daad bij het woord worden gevoegd, door de samenleving in z'n volle breedte. Dat blijkt niet zo makkelijk te gaan. Zelfs het organiseren van een thema-avond is niet waardenvrij! De politieke partijen SGP en CDA belegden vorige week een avond over normen en waarden. Dat is prachtig en het initiatief als zodanig wordt door de ChristenUnie van harte toegejuicht. Alleen, om als organiserende partijen de ChristenUnie opzettelijk te passeren is niet charmant, om het vriendelijk uit te drukken. Het lijkt wel of er verkiezingen aankomen… Maar ook fatsoen en respect horen er wat de ChristenUnie betreft bij. Het gaat erom dat we mooie woorden in praktìjk brengen. Als burgers van allerlei achtergrond en ook als organisaties. De ChristenUnie wil van harte meedoen in het normen- en waardendebat en z'n best doen dit in de praktijk te vertalen. Samen met zoveel mogelijk anderen.

Wat  willen we wél?
Het debat over normen en waarden gaat vaak over dingen die niet mogen. We mogen niet door rood licht rijden, we mogen niet vloeken en tieren of een ander discrimineren. Dat is allemaal waar. De grote uitdaging is echter vooral om te zoeken naar normen en waarden die actief en positief de samenleving dienen. Zorg voor je naaste, ga respectvol om met de zwakke, zoek mogelijkheden om dat probleem in de buurt op te lossen! Daar hebben we elkaar voor nodig.

WMO
Vanuit Den Haag komt er een nieuwe wet aan: de WMO, de wet op de maatschappelijke ondersteuning. Aan deze wet kleven bezwaren, maar ze biedt ook kansen. Met elkaar moeten we ons ervoor gaan inspannen om de individualisering terug te dringen. We moeten weer meer gaan omzien naar elkaar. Verantwoordelijkheid nemen voor onze naasten. De ChristenUnie heeft de WMO gekozen als één van de speerpunten voor de komende tijd, nu de invoering van de wet nadert. Een actueel onderwerp met ruime mogelijkheden om het normen- en waardendebat concreet te maken.

Archief > 2005