ChristenUnie geschokt door beroving en mishandeling

dinsdag 29 december 2009

De ChristenUnie Veenendaal is geschokt en verontwaardigd. In de nacht van 27 op 28 december werd een 22-jarige man uit Veenendaal beroofd en ernstig mishandeld in het park achter de Lampegiet. De ChristenUnie vraagt zich af of het een incident betreft. Aan het college van B&W wordt de vraag voorgelegd of cameratoezicht hier wenselijk is.

Geacht College,

Maandag, 28 december 2009, las ik onderstaand bericht op de site van de Veenendaalse krant:

"Veenendaler (22) beroofd en ernstig mishandeld

maandag 28 december 2009 10:37

VEENENDAAL - In de nacht van zondag 27 op maandag 28 december is een 22-jarige man uit Veenendaal beroofd en ernstig mishandeld in het park achter de Lampegiet.

De politie kreeg die nacht omstreeks 03.15 uur een melding dat er een jongen in elkaar geslagen zou zijn. Toen agenten naar de Weverij gingen, bleek dat de man in het park beroofd was van zijn fiets, portemonnee, telefoon en onder bedreiging zijn pincode had afgegeven aan vier of vijf onbekende mannen. Bovendien was de man volgens de politie flink mishandeld.

Het slachtoffer verklaarde dat hij in het parkje achter de Lampegiet over het fietspad fietste in de richting van het viaduct. Ongeveer vijftig meter voor het viaduct werd hij plotseling belaagd door vier of vijf mannen die uit de struiken kwamen.

Agenten hebben direct een ambulance voor het slachtoffer laten komen, hij is met onbekend letsel naar Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede vervoerd.

Getuigen

De politie heeft de beroving in onderzoek en is op zoek naar getuigen. Zij worden verzocht contact op te nemen met de politie van het district Heuvelrug via telefoonnummer 0900-8844."

Ik was er door geschokt en verontwaardigd. Tegelijkertijd vroeg ik me af of dit de eerste keer was dat die locatie in beeld komt, of dat die bij het centrumgebied hoort? Daarom de volgende vragen:

1. Is al vaker op deze locatie sprake geweest van bedreiging of mishandeling?

2. Zijn er klachten of aangiften van burgers over geweest?

3. Overweegt u het cameratoezicht uit te breiden tot en met de locatie Duivenweide als onderdeel van het centrumgebied?

4. Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer is dit te realiseren?

5. Op welke andere locaties is er in het afgelopen jaar in Veenendaal sprake geweest van bedreiging of mishandeling?

Ik neem aan dat er snel een reactie op mijn vragen komt.

Met vriendelijke groet,

Henk van Soest