ChristenUnie bezorgd over slechte organisatie huishoudelijke hulp

dinsdag 25 augustus 2009

In de zomerperiode zijn veel Veenendalers de dupe geworden van een slecht georganiseerde hulp bij het huishouden. Zorgaanbieders kwamen hun afspraken niet na en klanten werden daarvan de dupe, met soms schrijnende situaties tot gevolg. Reden voor de ChristenUnie om schriftelijke vragen te stellen aan het college van B&W.

Geacht college,

In de zomerperiode zijn veel Veenendalers de dupe geworden van een slecht georganiseerde hulp bij het huishouden. Juist in een tijd dat familie, buren en andere mantelzorgers/vrijwilligers met vakantie zijn, kregen zo’n 1000 klanten te maken met een gebrek aan goede (organisatie van de) zorg. Soms was het leed te overzien, maar er zijn ook voorbeelden van schrijnende situaties tot ons gekomen. Het wMO-loket raakte zwaar overbelast door de vele vragen en klachten.

Zorgaanbieders kwamen hun afspraken gewoonweg niet na. Maar de gemeente is toch eindverantwoordelijk. Het gaat om basiszorg voor een doorgaans kwetsbare groep.

Uw college heeft de raad in de vakantieperiode tweemaal informatie verstrekt over de genomen stappen. Dank hiervoor. Mede naar aanleiding van de door u verstrekte informatie hebben wij de volgende vragen:

1. U schrijft in uw brief van 20 augustus jl.: “Volgens de contractueel afgesproken leveringscondities moet de zorgaanbieder hulp inzetten binnen zes werkdagen na digitale ontvangst van het indicatiebesluit. In verband met de korte voorbereidingstijd en het feit dat de overdracht plaatsvindt in de vakantieperiode worden zorgaanbieders gedurende de maand augustus niet gehouden aan deze bestekregel”. In rond Nederlands is de reactie van onze fractie hierop: Nu breekt onze klomp! De realiteit van een korte voorbereiding en van de vakantieperiode moge duidelijk zijn, maar deze feiten waren toch op voorhand bekend? Het citaat uit uw brief toont een coulance ten opzichte van de falende zorgaanbieders, die wel ver gaat. Wat onze fractie betreft moet het perspectief van de klant centraal staan en niet primair het belang van de zorgaanbieder. Vanwaar deze coulance (ten koste van de klant)? Of hebben zorgaanbieders op voorhand duidelijk aangegeven dat er grote problemen zouden gaan ontstaan?

2. Hoe gaat de gemeente de disfunctionerende zorgaanbieders aanpakken? Met andere woorden: gaat u boetes uitdelen? Hoe groot is de schade voor de gemeente?

3. Het switchen van zorgaanbieders in de zomerperiode heeft tamelijk desastreus uitgepakt. Hoe gaat u dit in de toekomst voorkomen?

4. De problemen die zich hebben voorgedaan, maken bij onze fractie ook verdergaande vragen los. Wij horen van thuiszorgmedewerkers die op straat staan, omdat hun organisatie niet in de aanbesteding kwam. Zij gaan echter niet over naar een nieuwe werkgever maar gaan zelfstandig verder. Door lagere uitbetaalde uurtarieven wordt zwartwerken weer in de hand gewerkt. In hoeverre zijn de tarieven die de gemeente betaalt, reële tarieven? Of moeten we conluderen dat deze te laag zijn en dat er gewoon geld bij moet? Onze fractie is bereid dit opnieuw tegen het licht te houden. We willen een goede basiszorg, geleverd door hiertoe gekwalificeerde mensen.

5. Vanuit verschillende kanten werd de laatste tijd geopperd dat aanbesteden voor huishoudelijke hulp helemaal niet noodzakelijk zou zijn. Heel gemeenteland doet het, maar het zou niet noodzakelijk zijn. Wat is hierop uw reactie?

Onze fractie realiseert zich dat uw college in de vakantieperiode veel extra inspanningen heeft gepleegd om de schade te beperken. Dit waarderen wij zeer. Aan de andere kant gaat het belang van deze doelgroep ons zeer aan het hart en met het oog hierop vragen wij uw antwoord op bovengenoemde vragen.

Met vriendelijke groet,

namens de ChristenUnie,