Gemeenteraad unaniem voor deelonteigening Lantor

maandag 17 november 2008

De gemeenteraad van Veenendaal heeft unaniem ingestemd met een besluit tot onteigening van een gedeelte van het Lantor-terrein. Ook de ChristenUnie heeft hiervoor gestemd, alhoewel we de indruk hebben dat het college van B&W wat voortvarender kan optreden.

Deelonteigening is nodig om Brouwerspoort te kunnen realiseren. Het gaat om een perceel van ongeveer 1 hectare in het zuidwestelijke deel van het Lantor-terrein. Eerder al, in september 2007, had de gemeenteraad besloten tot deelonteigening. Destijds bestond de merkwaardige situatie dat de collegepartijen dit besluit namen, terwijl het college én de voltallige oppositie pleitten voor arbitrage en tegelijkertijd voorbereiding van een totale onteigening. Tijdens de laatste raadsvergadering werd het eerder door de meerderheid van de raad genomen besluit bekrachtigd. Een formeel besluit tot deelonteigening kon niet eerder worden genomen, omdat daarvoor volgens het college een door de raad vastgesteld bestemmingsplan nodig is. De ChristenUnie betwijfelt dit. De deelonteigeningsprocedure bestaat uit een administratief en gerechtelijk traject. Het administratieve gedeelte had volgens ons al afgerond kunnen worden en daarmee had het college voortvarend uitvoering kunnen geven aan een door de eigen collegepartijen genomen besluit. Met de nodige vertraging wordt er nu toch actie ondernomen.

Archief > 2008