ChristenUnie akkoord met extra krediet gemeentehuis

woensdag 01 oktober 2008

Er is een forse bezuiniging op de nieuwbouw van de derde vleugel aan het gemeentehuis gerealiseerd. Toch kreeg de raad het verzoek om een extra krediet van 8 ton beschikbaar te stellen. Een tegenstrijdigheid?

Nog geen jaar geleden besloot de gemeenteraad een krediet van ruim 18 mln. euro beschikbaar te stellen voor de nieuwbouw van de zgn. ‘derde vleugel' van het gemeentehuis. De kostenraming was gebaseerd op het voorlopig ontwerp voor de nieuwbouw. Het college kreeg daarbij de opdracht tot een bezuiniging van 1,5 miljoen euro. Onlangs sprak de raad over het definitief ontwerp voor de derde vleugel. Daarbij bleek dat de bezuinigingstaakstelling grotendeels is gerealiseerd. Toch kreeg de raad het verzoek tot verhoging van het krediet met ruim 8 ton. De forse prijsstijgingen in de bouw, de investeringskosten voor de klimaatbeheersing en toepassing van het flexibele werkplekconcept zijn debet hieraan.

Voor de ChristenUnie is niet de vraag of het project door kan gaan, maar of de kosten worden beheerst. De nieuwbouw van de derde vleugel is nodig om andere projecten (organisatie-ontwikkeling, andere overheid etc.) goed te kunnen uitvoeren. Tegelijkertijd vragen we ons af of de posten die voor het extra krediet worden opgevoerd, niet te voorzien zijn geweest. De ChristenUnie is van mening dat de nieuwbouw binnen het nu beschikbare krediet moet worden uitgevoerd, onder voorbehoud van de resultaten van de aanbestedingsprocedure.

Archief > 2008