Info-avond Grebbedijk en Grebbelinie op 24 september a.s.

dinsdag 09 september 2008

De statenfractie van de ChristenUnie nodigt u uit voor een thema-avond over de Grebbelinie en over waterveiligheid. Deze avond staat in het teken van de naderende waterschapsverkiezingen.
De thema-avond van D.V. 24 september 2008 wordt gehouden op een zeer bijzondere locatie. We zijn deze avond te gast bij de Stichting Vernieuwing Gelderse Vallei, die kantoor houdt in Huize Scherpenzeel.

Gerard van Santen (directeur Stichting Vernieuwing Gelderse Vallei) zal een presentatie geven over de Grebbelinie. Daarna houdt Carla Dik (statenlid ChristenUnie) een inleiding over waterveiligheid en over de recente onderzoeken naar de Grebbedijk: versterken van de dijk of compartimentering van het gebied? Er is uiteraard volop gelegenheid om met elkaar te discussiëren over alle plannen die voor de Gelderse Vallei worden gemaakt. Aan het eind van de thema-avond zullen lijsttrekker Jef Landman en enkele andere kandidaten van de ChristenUnie voor de eerstkomende waterschapsverkiezingen zich presenteren. In november 2008 zijn er verkiezingen voor het bestuur van het waterschap Vallei & Eem.

Datum: woensdag 24 september 2008, 20-22 uur.
Locatie: Huize Scherpenzeel, Burg. Royaardslaan 1, 3925 GG Scherpenzeel.

Veenendaalse leden van de ChristenUnie die deze avond graag willen bijwonen, maar die niet over eigen vervoer beschikken, kunnen contact opnemen met Carla Dik, e-mail: carladik@yahoo.com of telefoon 0318-540428.

Met vriendelijke groet,
Carla Dik en Kees de Heer, statenfractie ChristenUnie Utrecht

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Carla Dik: carladik@yahoo.com 0318-540428
Kees de Heer: keesdeheer@wanadoo.nl 033-4562340

Interview met Jef Landman, lijstrekker bij de waterschapsverkiezingen

Waarom ben je kandidaat voor het waterschap?

Graag wil ik mij ervoor inzetten dat de ChristenUnie een goede ingang en een stevige plek krijgt in het bestuur van Vallei en Eem. We hebben hiervoor een prima programma. Water heeft mij altijd geboeid. In mijn jeugd heb ik veel gezwommen, gevist en gezeild. Aan de Landbouw Universiteit in Wageningen volgde ik de studie milieuhygiëne-waterbeheer. Hierna heb ik in verschillende functies gewerkt bij een steeds groeiend waterschap tussen Amsterdam en Utrecht, nu al zo’n 35 jaar.

Waarin gaat de CU het verschil maken in de waterschappen?

De ChristenUnie zal steeds benadrukken dat het gaat om dienstbaar bestuur en verantwoord waterbeheer. Rentmeesterschap verplicht tot keuzes voor duurzame oplossingen. Het algemene waterbelang voorop en zoveel mogelijk recht doen aan individuele belangen. Uiteraard gaat het om de kerntaak water keren en beheren. Maar ook oog hebben voor landschap, natuur, recreatie en voor de schoonheid van water en waterwerken. Kortom, een dienstbaar, open en doorzichtig bestuur, sociaal en met een brede kijk.

Wat is het belangrijkste ‘probleem’ wat het Waterschap Vallei & Eem de komende tijd moet gaan aanpakken? Wat is jouw idee voor een oplossing daarvoor?

Enkele jaren geleden is de dijk langs de Nederrijn tussen Wageningen en Rhenen versterkt. Ondanks dat is er bij velen nog steeds een gevoel van onveiligheid. De ChristenUnie vindt dat hier een bevredigende oplossing moet komen. Meest voor de hand liggende maatregel lijkt om de dijk nog iets verder op te hogen, mogelijk in combinatie met ruimte voor water.

(zie ook de komende nummers van Handschrift, het ledenblad van de ChristenUnie)

Archief > 2008