Grenzen aan de groei!

dinsdag 25 maart 2008

Veenendaal groeit en dat is goed. Maar zit er een grens aan de groei? Wat ons betreft wordt het hoog tijd dat de gemeenteraad deze discussie voert.

Met Veenendaal-Oost is Veenendaal letterlijk vol gebouwd. Er is dan geen Veenendaals grondgebied meer beschikbaar waarop Veenendaal kan bouwen. Toch is het nodig dat ook na 2015 gebouwd wordt. Waarom? In de eerste plaats natuurlijk voor onze eigen inwoners. Met de - ook in Veenendaal te verwachten - gezinsverdunning (minder personen per woning) en de groei van de bevolking tot 2030, is het nodig dat de komende twee decennia nog flink gebouwd wordt. Volgens de laatste berekeningen gaat het om 1200 woningen. Daarnaast heeft Veenendaal een opvangtaak voor de regio Zuidoost van de provincie Utrecht, zeg maar de kernen op de Utrechtse Heuvelrug (Amerongen, Leersum etc.). Dat betekent dat er nog een schepje bovenop moet en er 1800 woningen extra gebouwd moeten worden. In totaal dus 3000 woningen in de periode 2015-2030. Waar laten we die?

Het college van B&W heeft de gemeenteraad gevraagd een uitspraak te doen over de toekomstige locaties voor wonen en werken. Deze zoekgebieden staan aangegeven in het 2e Tussenproduct Structuurvisie. De gemeente werkt op dit moment aan een Structuurvisie voor Veenendaal. Het gaat daarbij om de hoofdlijnen van het ruimtelijk beleid: waar liggen kansen voor inbreiding (bouwen in bestaand stedelijk gebied), waar willen we hoogbouw etc. Onderdeel van de structuurvisie is het verkeersstructuurplan. Omdat toekomstige woongebieden rondom Veenendaal van invloed zijn op de bestaande stad, bijv. als het gaat om verkeersstromen, wil de gemeente nu al in kaart brengen op welke locaties mogelijk gebouwd gaat worden. Deze locaties staan aangegeven in het 2e Tussenproduct Structuurvisie.

Bij alle locaties gaat het om grondgebied van onze buurgemeenten, met name Ede en Rhenen. Deze gemeenten zijn niet te spreken over de gang van zaken. Volgens de ChristenUnie is dat terecht. Het kan niet zo zijn dat Veenendaal eenzijdig zoekgebieden voor wonen en/of werken aanwijst en pas daarna haar partners in de WERV daarover raadpleegt. Dat het daarbij gaat om grondgebied van onze buurgemeenten, maakt de situatie nogal genant. Het proces verdient absoluut niet de schoonheidsprijs!

Ook inhoudelijk hebben wij wel wat kritische kanttekeningen bij de rapportage. Met name de aanwijzing van een zoekgebied richting Achterberg, is volgens ons niet aan de orde. Het gaat hier om waardevolle natuur op de overgang van Heuvelrug naar Binnenveld. Wat de ChristenUnie betreft blijft dit gebied groen en worden hier geen woningen gebouwd. De collegepartijen dachten hier anders over en hebben voorgesteld om dit gebied wel te betrekken bij het onderzoek naar toekomstige groeilocaties. Daarop heeft de ChristenUnie gepleit voor een rood-voor-groen constructie. In principe willen we niet bouwen richting Achterberg, maar als een raadsmeerderheid besluit dat dit wel kan, dan zouden opbrengsten uit woningbouw (rood) moet worden ingezet voor natuurontwikkeling (groen) in het Binnenveld. Dit voorstel, waarvoor de SGP een amendement indiende, kon echter niet rekenen op een meerderheid in de raad.

Wat de ChristenUnie betreft worden alleen de zoekgebieden in Zuidoost en rond De Klomp in overleg met onze buurgemeenten verder onderzocht. Bij een verdere uitbreiding van Veenendaal worden de ons omringende natuurgebieden onevenredig aangetast en komt de sociale cohesie in de knel. De grenzen aan de groei zijn in zicht!

Archief > 2008