Veenendaal en debat in de Tweede Kamer

Afbeelding bij bijdrage website Veenendaal en de Tweede Kamermaandag 29 januari 2018

In de Tweede Kamer werd op donderdag 25 januari gedebatteerd over de Wet Voortgang Energietransitie. Vanuit Veenendaal waren Michael Melssen van het Platform Hoogspan en Tineke Bette vanuit de fractie van de ChristenUnie Tineke tijdens dit belangrijke debat aanwezig.

De Wet regelt ook de verkabeling van de hoogspanningslijnen. Verschillende woordvoerders van de politieke partijen, waaronder Tweede Kamerlid Carla Dik van de ChristenUnie, hebben in hun betoog de Veenendaalse situatie ter sprake gebracht. Deze 150 kV hoogspanningslijn loopt dwars door de Provincie Utrecht van Dodewaard naar Diemen en hangt over een lengte van 4,5 kilometer over de bebouwde kom van Veenendaal.

Verschillende fracties hebben hun twijfels geuit over de haalbaarheid van de verkabeling vanwege de hoogte van de financiële bijdrage die de gemeenten moet opbrengen.

Minister Wiebes zei in beantwoording op Kamervragen de kosten voor gemeenten te willen maximeren op twintig procent of 1 miljoen per kilometer.

De ChristenUnie, GroenLinks, SP en PvdA hebben op dit onderdeel enkele moties ingediend. Waarin de Regering o.a. wordt verzocht om met betrokken partijen te onderzoeken of een eerlijkere verdeling van de verkabeling kosten mogelijk is. Op dinsdag 30 januari worden deze moties tijdens de vergadering van de Tweede Kamer in stemming gebracht samen met de Wet Voortgang Energie Transitie.

Archief > 2018