Veenendaal is weer de beste Fietsstad van Nederland!

Afbeelding Veenendaal Fietsstad 2020.jpegzaterdag 29 februari 2020

In 2000 was Veenendaal de eerste ‘Fietsstad van Nederland’. Het was onze voormalige wethouder Arie de Graaf die deze de titel toen wist binnen te slepen. Twintig jaar later is het opnieuw gelukt deze titel te bemachtigen.

De Fietsersbond heeft vrijdag 28 februari in de Utrechtse Jaarbeurs bekend gemaakt dat Veenendaal de beste Fietsstad van Nederland 2020 is. Ook pakte Veenendaal de prijs voor de beste middelgrote fietsstad.

De afgelopen jaren is in Veenendaal enorm geïnvesteerd in fietsinfrastructuur, om het fietsen in Veenendaal zo veilig en aantrekkelijk mogelijk te maken. Er kwamen meer vrij-liggende fietspaden, de fietsparkeermogelijkheden bij de treinstations werden uitgebreid, rotondes werden aangelegd en tijdens vorst werd op alle fietspaden gestrooid.

In Veenendaal wordt er veel gedaan aan educatie zoals fietslessen voor nieuwkomers, het verkeersexamen voor schoolkinderen, langer fietsplezier voor senioren, experiment Snuffelfiets en een verkeersveiligheidsdag.

Met een goed opgezette campagne ging Veenendaal in 2019 de strijd aan om de titel beste Fietsstad van Nederland binnen te halen. De aftrap van het campagnejaar was tijdens de opening van zangfietspad langs het mooie groen van de Duivenweide. Een mooi en aansprekend campagnefilmpje onderstreepte de grote wens om dé Fietsstad van 2020 te worden.

Als ChristenUnie zijn we blij en trots met dit prachtige resultaat. Wethouder Engbert Stroobosscher heeft samen met een team van ambtenaren zich hiervoor bijzonder ingespannen. “In de afgelopen jaren heb ik en het ambtelijke fietsteam Veenendaal als fietsstad stevig op de kaart gezet. De prijs is een mooie kroon op ons werk van de afgelopen jaren. Maar in Veenendaal gaan we niet op onze lauweren rusten. We blijven ook mét deze gewonnen prijs onze inwoners stimuleren om zoveel mogelijk de fiets te gebruiken als hét vervoermiddel in Veenendaal en voor de directe omgeving. Fietsen is immers gezond, duurzaam, leuk, goedkoper dan de auto en over het algemeen kom je in Veenendaal sneller op de fiets op de plaats van bestemming dan met de auto.”

Archief > 2020