Zonder voldoende draagvlak geen windturbines!

fields-of-wind-turbines-2707526_1920.jpgwoensdag 26 mei 2021

De onrust over mogelijke windmolens ten noorden van Veenendaal is u vast niet ontgaan. Voor de ChristenUnie is draagvlak vanuit de Veenendaalse inwoners essentieel voor het eventueel plaatsen van windturbines op of tegen onze gemeentegrens aan. Voor windturbines van 200 meter of hoger dichtbij woongebieden is simpelweg geen plaats. We zijn ons bewust van de mogelijk negatieve gevolgen door slagschaduw, geluid en/of andere gezondheidsrisico’s. Dat vraagt van ons allereerst voorzichtigheid

Daarbij dragen ook de buurgemeenten een grote verantwoordelijkheid om te komen met plannen die integraal gedragen worden door de omwonenden. Het is voor de ChristenUnie te gemakkelijk dat buurgemeenten de windturbines ver buiten de eigen dorpskern zetten en daarmee het probleem feitelijk bij Veenendaal neer leggen. Daarom pleit onze fractie voor een ruimere afstand van windturbines tot de woongebieden en vragen de wethouder het gesprek aan te gaan met de gemeenten Renswoude en Utrechtse Heuvelrug.

Archief > 2021