Van afvalbrengstation naar grondstofbrengstation

Afvalstation.jpgvrijdag 27 november 2020

In de raadsvergadering van 26 november bespraken we het raadsvoorstel over de aanbiedvoorwaarden voor het afvalbrengstation(ABS). Naar aanleiding van het voorstel hebben we technische vragen gesteld. Die hebben ons veel inzicht gegeven. Het ABS is een dure faciliteit. De kosten van afvalverwerking lopen steeds verder op. De lasten worden verdeeld over alle huishoudens. Lang niet alle huishoudens maken er gebruik van, anderen heel erg veel. Dat klinkt niet rechtvaardig. Afval is nog te weinig grondstof. Wij moeten nog veel stappen zetten als samenleving om naar een circulaire economie te gaan.

We moeten dus hard aan het werk om de Schepping, die we van God in beheer hebben gekregen, niet uit te putten, maar op een verantwoorde manier te gebruiken. Het raadsvoorstel zet daarin een eerste stap in de goede richting. Volgend jaar spreken we verder over het Afvalbeleidsplan. We hebben de wethouder gevraagd om ons daar al vroeg bij te betrekken. Want hier ligt een grote opgave voor een rechtvaardige verdeling van kosten en een migratie van het afvalbrengstation naar een grondstofbrengstation.

Archief > 2020