Veenendaal is gebouwd door fabrikanten en predikanten!

jaap pilon op de alv.jpgdonderdag 31 oktober 2019

Op woensdag 30 oktober hielden we als ChristenUnie Veenendaal een algemene ledenvergadering in het prachtige Downtown. Op de plek waar jarenlang de lofzang is gezongen en het Woord gepredikt in de Hoofdstraatkerk en later Pniëlkerk mochten we de lofzang nogmaals aanheffen met het dierbare "Geloofd zij God met diepst ontzag." Na de pauze was Jaap Pilon, de stadsgids en oud-wethouder van Veenendaal, aan het woord over de geschiedenis van Veenendaal.

Tijdens het officiële gedeelte van de ledenvergadering kregen we een sluitende begroting voor het komende jaar voorgeschoteld met een realistisch beeld van de afgelopen jaren. In de persoon van Hans Polinder mochten we een nieuw bestuurslid verwelkomen, maar moesten we helaas ook afscheid nemen van Martin de Bruin, die ons bestuur zes jaar heeft gediend. Na een voortreffelijke kop koffie of thee van de goede catering in Downtown maakten we ons op voor het tweede gedeelte van de avond.

Het tweede gedeelte van de avond werd verzorgd door Jaap Pilon, bekende Veenendaler, stadsgids en oud-wethouder. Hij nam ons mee in de ontstaansgeschiedenis van Veenendaal vanaf het jaar 1473 toen enkele ondernemers besloten een groot veengebied te gaan exploiteren. Jaap tekende het mooi uit en kwam tot de conclusie dat Veenendaal op meerdere momenten van de geschiedenis belangrijk is geweest, maar dat deed op het grondgebied van Rhenen en later Ede. Het gloedvolle verhaal van Jaap eindigde op de plek waar we mochten vergaderen: Downtown. In 1913 ontstond daar de Hoofdstraatkerk (later Pniëlkerk) die meerdere belangrijke predikanten heeft mogen hebben, waarvan de bekendste toch wel Reinier Kok was. De Johannes Calvijnschool heet in de volksmond nog steeds de Kokse school en is door deze dominee gesticht. Zo begon Jaap zijn verhaal met het ontstaan van Veenendaal door fabrikanten en eindigde hij met de belangrijke rol van de predikanten.

De ChristenUnie Veenendaal hoopt dat de balans tussen ondernemen en geloven, waarop Veenendaal gebouwd is, tot in lengte van jaren behouden mag blijven!

Archief > 2019