Zichtbaar

Afbeelding bij de bijdrage voor de website Zichtbaar.jpgwoensdag 29 mei 2019

Namens de ChristenUnie heeft Tineke Bette tijdens de raadsvergadering van 28 mei een motie bij het raadsvoorstel Beheersverordening gemeentelijke Begraafplaats en Rouwcentrum De Munnikenhof ingediend, met als mede-indieners ProVeenendaal en de VVD. Het betreft het onderhoud van het oude kindergrafveld waar drie jaar geleden een kindermonument is geplaatst. Op dit veld zijn tussen 1921 en 1960 meer dan duizend kinderen begraven. Vanwege de inrichting, wat nagenoeg geheel bedekt is met gras, zijn de looppaden en de kindergraven niet van elkaar te onderscheiden. Met als gevolg dat als nabestaanden naar de plek willen om hun broertje of zusje te gedenken, zij ongewild over andere kindergraven kunnen en zullen lopen.

De ChristenUnie heeft met de mede-indieners ProVeenendaal en de VVD het voorstel gedaan om herkenbaar te maken waar op dit kindergrafveld de looppaden zijn en waar de kindergraven liggen. De motie is unaniem door de raad aangenomen.

De algemene begraafplaats De Munnikenhof is meer dan 100 jaar geleden in gebruik genomen. Het groene karakter van de begraafplaats is behouden gebleven. Met grote aandacht wordt de begraafplaats onderhouden. Daar zijn wij als Veenendaal fier op.

Via een Burgerinitiatief is in 2006 aandacht gevraagd voor de historische graven. Met als doel om de onder architectuur aangelegde structuur van de begraafplaats in tact te houden, de bestaande grafmonumenten in stand te houden en de bomen te handhaven en te onderhouden. In overleg met de initiatiefnemers van dit burgerinitiatief en een afvaardiging van de Historische Vereniging Oud Veenendaal en de beheerders van de begraafplaats is deze aangepaste Beheersverordening tot stand gekomen. Er is tijd genomen om de doelstellingen van het Burgerinitiatief uit te werken.

De fractie van de ChristenUnie vindt een goed verzorgde begraafplaats belangrijk uit eerbied voor de doden en met respect voor de nabestaanden. Het raadsvoorstel Beheersverordening gemeentelijke Begraafplaats en Rouwcentrum De Munnikenhof, waarmee de historisch waardevolle graven worden behouden voor de toekomst, is ook unaniem door de raad aangenomen.

Archief > 2019