Spreek voor allen die dat niet kunnen!

verkiezingscongres.jpg_largemaandag 11 februari 2019

Op zaterdag 9 februari waren de bestuursleden Erik Timmerman en Murad Bero samen met de raadsleden Jeroen van Esseveld, Sanny Brunekreeft, Arjan Koerts en Willem van Braak aanwezig bij het verkiezingscongres van de ChristenUnie in Zwolle. Tijdens dit congres stonden de Provinciale Statenverkiezingen, de Waterschapsverkiezingen en de Europese verkiezingen centraal.

Na de  opening van het congres met de Bijbeltekst “ God heeft ons geen geest van lafhartigheid gegeven, maar een geest van kracht, liefde en bezonnenheid” en een samenzang waren er diverse onderdelen in het programma voor de pauze. Het begon met een toespraak en een gedicht van Hayarpi, die bekend is geworden van het kerkasiel in Den Haag. Gert Jan Segers sprak haar en ons ook toe en gaf aan zo blij te zijn met het wonder van het bereikte akkoord rond het kinderpardon.

Vervolgens was er de  presentatie van alle kandidaten voor de Provinciale Statenverkiezingen en hield Mirjam Bikker, de lijsttrekker voor de Eerste Kamer een bevlogen speech. Daarin riep ze ons op om zoveel mogelijk mensen uit te dagen te gaan stemmen op 20 maart. De ochtendsessie werd afgesloten met een gesprek op de bank met minister Carola Schouten met vertegenwoordigers uit de provincies en waterschappen.

In het middagprogramma sprak  Peter van Dalen, de lijsttrekker voor de Europese verkiezingen, inspirerende woorden. Hij had ook de vice-voorzitter van de ECPM, de fractie waar ChristenUnie en SGP bij horen, bij zich die ons ook toesprak en ons wees op het belang van christelijke politiek in Europa.

Het laatste onderdeel was het stemmen over het verkiezingsprogramma voor de Europese verkiezingen en amendementen en moties daarop. Er ontstonden mooie gesprekken tussen het bestuur en de indieners van amendementen en moties. Uiteindelijk is het verkiezingsprogramma op enkele punten geamendeerd en daarna unaniem aangenomen.

De dag werd afgesloten met het zingen van het lied “ Groot is Uw trouw o Heer.” Dat is ook een goede typering van de sfeer en overtuiging die leefde onder de congresgangers. Of zoals Gert Jan Segers het verwoordde: ‘Spreken voor stemlozen. Spreken voor weerlozen. Spreken en recht doen. Bij armoedebeleid, bij klimaat, bij mensenhandel, het kinderpardon én overal waar de ChristenUnie  aan tafel zit.’

Archief > 2019