Winkelen en werken belangrijker dan rust?

Afbeelding bij Koopzondagbesluitzaterdag 23 december 2017

In de gemeenteraadsvergadering van donderdag 21 december 2017 heeft de gemeenteraad in meerderheid besloten dat er 12 koopzondagen in het kernwinkelgebied mogelijk zijn en in heel Veenendaal mogen supermarkten en bouwmarkten elke zondag open. De ChristenUnie is erg teleurgesteld dat dit besluit is genomen.

Onze fractie heeft met een amendement nog geprobeerd om het onderdeel van de wekelijkse opening van supermarkten, andere food-gerelateerde winkels en bouwmarkten uit het besluit te krijgen. Helaas was hier geen meerderheid voor. Er zijn wat moties aangenomen om eventuele misstanden in personeelsbeleid of tussen pandeigenaren en winkeliers aan de kaak te stellen.

Helaas heeft dit niet kunnen veranderen dat er in Veenendaal feitelijke elke week een koopzondag is. Wij begrijpen dan ook niet dat het CDA eraan meegewerkt heeft dat winkeliers en werknemers hun vrije zondag wordt ontnomen. En dat omwonenden van supermarkten en bouwmarkten ook op zondag verkeersoverlast gaan ervaren. Een dag die Bijbels gezien zoveel mooier ingericht kan worden dan met werken en winkelen.

De ChristenUnie respecteert een democratisch besluit in het dossier koopzondag, maar zal ontwikkelingen in dit dossier nauwgezet volgen. Wij zijn ervan overtuigd dat we in onze maatschappij ooit tot de verzuchting gaan komen dat die collectieve rustdag die we hadden zo gek nog niet was.

Archief > 2017