Veenendaal

Beste ##firstname##,

We hebben roerige tijden achter ons in de politiek. Helaas hebben we als ChristenUnie, ook in Veenendaal, veel stemmen verloren. Werk aan de winkel dus om het vertrouwen van kiezers, die andere keuzes gemaakt hebben dan eerder, weer terug te winnen.

We kunnen als fractie terugkijken op een mooi proces rond de programmabegroting, waarbij we ook mooie zaken hebben kunnen verwezenlijken vanuit onze drijfveren. In het nieuwsoverzicht ziet u verschillende berichten rond de programmabegroting.

Wilt u voor het werk van onze fractie, maar zeker ook voor het werk van de landelijke fractie en het formatieproces bidden?

ChristenUnie Veenendaal activiteiten

Wilt u of jij ook dagelijks op de hoogte blijven over welke onderwerpen er gesproken word en welke activiteiten er plaats vinden? Volg ons dan op onze socials Facebook, Twitter en Instagram.

Heeft u een specifieke vraag of zou u ook graag eens mee willen denken over een bepaald onderwerp? Benader gerust eens een van onze fractieleden hier  Zij gaan graag met u in gesprek.

Kijk ook op de website bij "Gast van de fractie". Wellicht is het iets voor u om een raadscyclus mee te lopen met de fractie om op die manier het politieke werk van dichtbij te ervaren.

De volgende nieuwsbrief

De volgende nieuwsbrief zal eind december verschijnen.

Mantelzorg is heel gewoon, toch?

Geloof en politiek: gaat dat samen?

Vrijdag 10 november op de dag van de mantelzorger, is mantelzorger Ims in het zonnetje gezet.

Mantelzorg ligt dicht bij mij. Mijn oma heeft tot mijn 20e bij ons gewoond en mijn moeder was haar mantelzorger. Was dat altijd makkelijk? Nee zeker niet. Mijn moeder had aan de ene kant 3 pubers en aan de andere kant haar schoonmoeder. Ruim 95% van de zorg werd door mijn moeder verricht. Natuurlijk ontkwamen wij er ook niet aan en konden wij soms niet mee naar een feestje, omdat 1 van ons op oma moest oppassen. En sporadisch hebben wij oma verschoond, als mijn moeder even niet thuis was.

Dat mantelzorg leuk en soms pittig kan zijn, kwam ook naar voren uit het gesprek met Ims en haar man. Ims is mantelzorger voor haar ouders van 90 en 96 en voor haar jongste zoon. Met humor vertelde Ims wat zij zoal mee maakt. In een eerdere baan is Ims verpleegkundige geweest, dus onbekend is de zorgwereld haar niet. Dit helpt haar om vasthoudend te zijn, om niet 1-2-3 een nee te accepteren.Hoe houdt Ims het vol? Door te leren los te laten. Niet alles kan Ims oplossen op de manier die zij graag wil of het meest verstandig lijkt, soms willen haar ouders andere dingen. Naast loslaten blijft Ims op zichzelf letten en daar helpt haar man natuurlijk ook bij.

Door de ChristenUnie is op 6 november samen met andere partners een meldpunt opgericht: coalitiesamenleving.christenunie.nl  ‘Zorg voor elkaar verrijkt je leven en relaties. De mooie momenten beleef je samen. Wanneer het leven tegenzit, sta je elkaar bij. Een goed leven is een leven in verbondenheid’. Ben jij een mantelzorger zijn er dingen die beter kunnen? Waar ben jij mee geholpen? Ga naar het meldpunt en geef aan waar je tegenaan loopt.

Ben jij geen mantelzorger, maar ken jij wel een mantelzorger, ga naar degene toe en vraag hoe het voor hem of haar is. Mantelzorgers staan naast mensen, die op hun kwetsbaarst zijn. Ik blijf respect houden voor dat wat een mantelzorger doet.

Zo gewoon is mantelzorg niet. Wel is het heel belangrijk.

Margreta Riemens- van Zetten

Schaduwraadslid ChristenUnie Veenendaal

meldpuntmantelzorg

“Een mens is pas vergeten als zijn naam niet meer wordt genoemd.”

Met dit citaat uit de Talmoed begon Ali Groebe de ceremonie waarbij de eerste Stolperstein in Veenendaal werd gelegd. Het was het begin van een indrukwekkende plechtigheid waarbij de namen genoemd werden van de Joodse Veenendalers die in de Tweede Wereldoorlog vermoord zijn.

Algemene beschouwingen bij de Programmabegroting: Wij zijn de tijden!

Tijdens de algemene beschouwingen sprak ik de volgende tekst uit in de gemeenteraad:

Het zijn onrustige tijden. In de wereld, in Nederland, in mensenlevens. Bij veel mensen gaat het goed, anderen hebben te maken met fysieke, mentale of financiële problemen. Augustinus zei: 'Het zijn slechte tijden! het zijn moeilijke tijden! Dat zeggen de mensen tenminste. Laten we liever goed leven, dan worden de tijden vanzelf goed. Wij zijn de tijden. Zoals wij zijn, zo zijn de tijden.'

Klimaatburgemeester Alfred Slomp: ChristenUnie duurzaam en ambitieus!

Veenendaler Alfred Slomp geeft sinds 2014 interactieve workshops over duurzaam leven. De workshops kennen eenontspannen verhouding tussen urgentie en humor en zijn een uitnodiging om je eigen duurzame weg te gaan. Alfred schreef meerdere boeken. Afgelopen oktober verscheen zijn derde boek 'Wat je wél kunt doen' met daarin de Groene Vijf voor een duurzamer leven. Sinds diezelfde maand werd hij in het kader van de Nationale Klimaatweek Klimaatburgemeester van Veenendaal.

Arjan Koerts, onze kandidaat op plaats 29 van de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen sprak met Alfred over de ambities van de ChristenUnie op het gebied van klimaat.

De dag van de mantelzorger

Vandaag 10 november is de dag van de mantelzorger. Kamerlid Nico Drost en schaduwraadslid Margreta Riemens van de ChristenUnie fractie Veenendaal zijn op bezoek gegaan bij het echtpaar Zwart. Mevrouw Ims Zwart is mantelzorger voor haar ouders van 90 en 96 jaar.

Ben ik nou zo vervelend, of snap jij het niet?

Bij de begrotingsbehandeling mocht ik samen met SGP, VVD en lokaal Veenendaal een motie indienen om speerpunten te benoemen die moeten leiden tot een vermindering van de kosten voor de Jeugdzorg. Die kosten rijzen de pan uit en zorgen elk jaar voor bijna 2 miljoen Euro overschrijding t.o.v. de begroting. De motie werd uiteindelijk volledig toegezegd door de wethouder! Een mooi resultaat.

Niet voor mezelf maar voor die glimlach die ik nooit vergeet

Mohammed Chaoui kwam eind jaren ’60 vanuit Marokko naar Veenendaal om te gaan werken in een fabriek aan de Molenstraat. Hij bouwde hier zijn leven op en vertelt vol trots over zijn vrouw en kinderen. En hij vertelt over de kansen die hij kreeg en motivatie om door middel van het repareren van hulpmiddelen iets te willen betekenen voor kansarmen in Marokko.

Omdat iedereen een kans verdient!

Bij de komende Tweede Kamer verkiezingen staat hij op plaats 29 van de kandidatenlijst en is daarmee de Veenendaalse kandidaat van de ChristenUnie. Arjan Koerts (47) was zeven jaar raadslid in Veenendaal en daarna een periode Statenlid namens de ChristenUnie in de provincie Utrecht. Hij staat op de kandidatenlijst om onze regio te vertegenwoordigen, maar ook om aandacht te vragen voor kansengelijkheid.

“Ieder mens, ieder leven is waardevol. Van het prille begin tot het einde. De ChristenUnie komt op voor het leven in iedere fase”, aldus Arjan. “Omdat ieder leven een door God gegeven geschenk is, verdient ook iedereen de kans om zich te ontplooien en een bijdrage te leveren aan de samenleving. Ook wanneer dat meer aandacht, zorg of geld vraagt van de samenleving als geheel.”

Unanieme steun voor motie “Fonds voor onderwijsmogelijkheden gezinsmigranten ter bevordering van integratie”

Bij de programmabegroting heb ik namens Christenunie Veenendaal de motie Fonds voor onderwijsmogelijkheden gezinsmigranten ter bevordering van integratie”ingediend. De gemeenteraad van Veenendaal heeft deze motie unaniem ingestemd. Onze oprechte dankbaarheid gaat uit naar alle raadsleden die deze motie hebben aangenomen. De unanieme steun weerspiegelt de gezamenlijke inzet van de gemeenteraad voor het bevorderen van gelijke onderwijskansen en het welzijn van gezinsmigranten in onze Veenendaal.

Mijn politieke activiteiten van de afgelopen maanden

Wanneer relaties stuklopen en daar zijn kinderen bij betrokken dan is dat regelmatig een oorzaak voor allerlei problemen. Dit noemde de medewerkers van SAVE en CJG als een belangrijke oorzaak voor de problemen waar zij tegenaan lopen. Daarom dachten wij als fractie van de ChristenUnie dat de tijd rijp was om aandacht te vragen voor relatiecursussen.