Veenendaal

Beste ##firstname##,

Onze politieke activiteiten concentreren ons in deze periode rond de programmabegroting die we 2 november behandelen in de gemeenteraad. In deze nieuwsbrief vindt u een voorbeschouwing daarop, die ook in de Rijnpost zal staan deze week. Verder hebben we een aantal mooie werkbezoeken gebracht en hebben we in de gemeenteraad van 12 oktober een duidelijke visie op het evenementenbeleid neergezet.

Wilt u voor het werk van onze fractie, maar zeker ook voor het werk van de landelijke fractie en het campagneteam bidden?

Campagne Tweede Kamerverkiezingen

Op woensdag 15 november wordt er een CU verkiezingsavond georganiseerd in het café van het sfeervolle stadsmuseum in Rhenen. Op deze avond spreekt Nico Drost, Tweede Kamerlid en kandidaat voor de ChristenUnie. Hij zal onder meer vertellen over het samenwerkingsverband Food Valley en over zijn werk in de Tweede Kamer. Als u vragen heeft over de inzet van de ChristenUnie in de afgelopen jaren, dan kunt u die aan Nico stellen! Er komt nog een andere gastspreker en er is gelegenheid elkaar te ontmoeten onder het genot van een hapje en drankje. Inloop is mogelijk vanaf 19.30. U kunt zich alvast aanmelden via een mail naar j.m.denooijer@gmail.com, dat helpt de organisatie bij de inschatting van het aantal bezoekers. We hopen op uw komst!

Donderdag 16 november is het debat van het Nederlands Dagblad met de lijsstrekkers van CDA, SGP en ChristenUnie in de Basiliek in Veenendaal. U kunt er ook bij zijn! Het zou fijn zijn als er een stevige steun is van ChristenUnieleden voor Mirjam Bikker. Kaarten kunt u bestellen via: https://www.nd.nl/debat

Mirjam, Carola, Maarten en Nico komen naar Veenendaal!

De campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen is nu echt begonnen. Op zaterdag trekken wij erop uit om de verkiezingsboodschap dichtbij de mensen te brengen. Als u uw steentje wilt bijdragen aan de campagne dan horen wij graag van u! U kunt dan contact opnemen met Rosita Bussink via rosita.bussink-verheij@veenendaal.nl.

Zaterdagochtend 18 november tussen 10.00 uur en 12:00 uur komen onder andere Mirjam Bikker, Carola Schouten, Maarten van Ooijen en Nico Drost naar Veenendaal. Het is ontzettend leuk als u ook even aanwezig bent om in gesprek te gaan met deze ChristenUnie-leden en als u helpt om onze boodschap verder te spreiden. Kom indien mogelijk in uw blauwe jas en/of met blauwe sjaal!

Voor het evenement op zaterdagochtend 18 november zijn wij nog op zoek naar mensen die willen helpen om het e.e.a. klaar te zetten. Er komt een muziekband, foodtruck, tent en spelelement voor kinderen. Als u wilt helpen, heel fijn! Laat het ons weten via rosita.bussink-verheij@veenendaal.nl

ChristenUnie Veenendaal activiteiten

Wilt u of jij ook dagelijks op de hoogte blijven over welke onderwerpen er gesproken word en welke activiteiten er plaats vinden? Volg ons dan op onze socials Facebook, Twitter en Instagram.

Heeft u een specifieke vraag of zou u ook graag eens mee willen denken over een bepaald onderwerp? Benader gerust eens een van onze fractieleden hier  Zij gaan graag met u in gesprek.

Kijk ook op de website bij "Gast van de fractie". Wellicht is het iets voor u om een raadscyclus mee te lopen met de fractie om op die manier het politieke werk van dichtbij te ervaren.

De volgende nieuwsbrief

De volgende nieuwsbrief zal eind november verschijnen.

Heer, geef vrede

Geloof en politiek: gaat dat samen?

Geef vrede, Heer, geef vrede,De aarde wacht zo lang,Er wordt zo veel geleden,De mensen zijn zo bang,De toekomst is zo duisterEn ons geloof zo klein;O Jezus Christus, luisterEn laat ons niet alleen!

Dit zijn prachtige woorden uit een lied dat we kennen uit het liedboek voor de kerken, maar ook van Sela. Heel vaak zingt het lied gemakkelijk weg als onderdeel van een kerkdienst of concert, maar de afgelopen weken ligt het lied dicht op onze lippen. De relatieve rust in Europa heeft plaatsgemaakt voor een oorlog in Oekraïne en sinds een aantal weken een oorlog in Israël. De beelden die langskomen zijn verschrikkelijk. Daarbij schieten woorden tekort en blijft ons gebed over voor vrede en recht. Wat een zegen is het dan om te weten dat Jezus zelf zegt dat hij ons niet alleen laat. In al het leed, in alle angst wil Hij erbij zijn. Misschien wel juist daar waar Hij het hardste nodig is.

Bidt u met ons mee?

Jonathan van den Heuvel, raadslid

Verkiezingscolumn Arjan Koerts: Voorbij het eigenbelang

In de aanloop naar de komende Tweede Kamerverkiezingen ben ik, als lijstduwer op plaats 29 van de kandidatenlijst,veel in gesprek met mensen binnen en buiten Veenendaal. Vaak gaat het in die gesprekken over de vraag hoe de politiek de problemen gaat oplossen waar we in de samenleving tegenaan lopen. Een terechte vraag nadat diezelfde politiek zelf problemen veroorzaakte – denk aan de Toeslagenaffaire – of problemen voor zich uit bleef schuiven – denk aan de stikstofproblematiek. Van de politiek mag worden verwacht dat problemen worden aangepakt.

Met Nico Drost op werkbezoek bij school Juul

Nico Drost tweede kamerfractielid namens de CU, Rick Moerman en Rosita Bussink bezochten school Juul. In gesprek met leerkrachten en leerlingen hoorden wij over de complexe problematiek waarmee gezinnen en daarmee leerlingen te kampen hebben.

Reactie van de fractie bij de programmabegroting: Rust bewaren

Het zijn onrustige tijden. In de wereld, in Nederland, in mensenlevens. Bij veel mensen gaat het goed, anderen hebben te maken met fysieke, mentale of financiële problemen.

Het is de toon die de muziek maakt

In de gemeenteraadsvergadering van 12 oktober j.l. stond de nota evenementenbeleid "Veenendaal blijft verrassen" op de agenda. Raadslid Willem van Braak voerde namens de ChristenUnie het woord. Onderstaand vind u zijn bijdrage. Zijn opmerkingen over het niet beslisrijp zijn van het stuk werden aan het einde van de beraadslagingen werkelijkheid. Het stuk is alsnog van de agenda gehaald en zal later opnieuw ingediend moeten worden door het college.

Met de politie en de BOA's op stap

Raadsleden Sanny Brunekreeft en Rosita Bussink hadden een mooi werkbezoek. Niet een presentatie in een bedrijfspand, maar de straat op met de mensen die de orde handhaven in Veenendaal.

Armoede is een zorg voor iedereen

Armoede kan niet alleen worden opgelost door de overheid. Wel kan er meer worden samengewerkt tussen de overheid en allerlei particuliere initiatieven die doen aan armoedebestrijding. Dat was een van de uitkomsten die de ChristenUnie raadsleden Sanny Brunekreeft en Jeroen van Esseveld hadden met Jacco van den Essenburg van Stichting Burgerinitiatief Nederland.