Veenendaal

Beste ##firstname##,

Het reces is al weer even voorbij. De politieke werkzaamheden zijn hervat en ook de eerste raadsvergadering heeft alweer plaats gevonden. Op de dag van vandaag is het landelijk verkiezingscongres geweest en daar is de kandidatenlijst voor 22 november vastgesteld, net als het verkiezingsprogramma. Verderop in deze nieuwsbrief vindt u informatie en een vraag voor de campagne die we in Veenendaal ook gaan voeren.

Wilt u voor het werk van onze fractie, maar zeker ook voor het werk van de landelijke fractie en het campagneteam bidden?

Campagne Tweede Kamerverkiezingen

De kandidatenlijst is bekend. Het verkiezingsprogramma is gepresenteerd. De kern van het verkiezingsprogramma is: wij bouwen zorgzame gemeenschappen, wij bewonderen elke leven op aarde en wij bieden rust in het huishoudboekje. De slogan daarbij is: Geloof in de Samenleving. Kortom de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen begint op te starten.

In Veenendaal zullen wij ons inzetten om het ChristenUnie geluid te laten horen. Wij hopen onze trouwe achterban te bereiken, maar ook potentiële stemmers aan ons te binden. Wij zijn nog op zoek naar vrijwilligers die ons willen helpen de campagne in Veenendaal goed vorm te geven.

• Vind je het leuk om mee te denken over een inhoudelijke campagne-event voor Veenendaal? We zullen dan nadenken over vragen als: welk thema is relevant voor onze regio? wie kunnen hiervoor uitnodigen? hoe kunnen we dit het beste onder de aandacht brengen?
  • Vind je het leuk om in gesprek te gaan met onze inwoners en daadwerkelijk je handen uit de mouwen te steken?
  • Wil je op een andere manier jouw talenten inzetten voor onze campagne?

Dan horen wij graag van je! Je kunt hiervoor contact opnemen met Rosita Bussink (rosita.bussink-verheij@veenendaal.nl of 06 39 22 32 75).

Het zwaartepunt van de campagne zal in de maand november liggen. De campagnezaterdagen zijn 4 november, 11 november en 18 november. Op 22 november kunnen wij dan onze stem voor de Tweede Kamer uitbrengen.

ChristenUnie Veenendaal activiteiten

Wilt u of jij ook dagelijks op de hoogte blijven over welke onderwerpen er gesproken word en welke activiteiten er plaats vinden? Volg ons dan op onze socials Facebook, Twitter en Instagram.

Heeft u een specifieke vraag of zou u ook graag eens mee willen denken over een bepaald onderwerp? Benader gerust eens een van onze fractieleden hier  Zij gaan graag met u in gesprek.

Kijk ook op de website bij "Gast van de fractie". Wellicht is het iets voor u om een raadscyclus mee te lopen met de fractie om op die manier het politieke werk van dichtbij te ervaren.

De volgende nieuwsbrief

De volgende nieuwsbrief zal eind oktober verschijnen.

In Christus zijn wij meer dan overwinnaars!

Geloof en politiek: gaat dat samen?

Wie mij kent, weet dat ik veel interesses heb in het leven. Dat politiek een groot deel van mijn leven bestrijkt, hoeft geen betoog. Ik mag me gelukkig prijzen de derde generatie Van Braak te zijn in de Veense gemeenteraad en sinds deze maand mag ik ook de nestor, het langstzittende raadslid van de periode, en eerste vervangend voorzitter van de gemeenteraad zijn.

Een andere grote hobby van mij is voetbal. Ik ben scheidsrechter bij DOVO en twee van mijn kinderen voetballen daar ook. Ik ben menig zaterdag op sportpark Panhuis te vinden. Ook mag ik graag de Eredivisie volgen. Welke club mijn favoriet is, doet niet ter zake, maar mocht u het echt willen weten: check mijn social media. Het was nu juist rond een Eredivisiewedstrijd dat er inspiratie kwam voor deze column. Niet zozeer de wedstrijd zelf, maar dat wat een analist zei naar aanleiding daarvan. Als u het een beetje volgt, kan het u niet ontgaan zijn dat er rond Ajax-Feyenoord een heleboel gedoe is geweest. De analist ging in op de acties van hooligans en zei het volgende: "In deze maatschappij en dus ook in het voetbal kunnen wij niet meer verliezen. We weten niet met teleurstelling om te gaan. Alles moet mooi en gelikt zijn en alles wat lelijk is, drukken we weg."

Ik vond dat treffend. Ook rond de aankomende verkiezingen een mooi thema, want zullen we als ChristenUnie onze positie weten te behouden? En als dat niet zo is, kunnen wij dan verliezen? Kunnen wij daarmee omgaan? Ik heb het vertrouwen dat we dat kunnen. In de Bijbel lezen we: "Wie zijn leven zal verliezen omwille van Mij, zal het behouden; vele laatsten zullen de eersten zijn; wij moeten kleiner worden, zodat Hij kan groeien."

Als we kunnen verliezen, zullen we juist winnen! In Christus zijn we meer dan overwinnaars. Juicht u mee?

Willem van Braak, raadslid

Arjan Koerts kandidaat voor de Tweede Kamer

Maandag maakte de ChristenUnie de conceptkandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november a.s. bekend. Op plaats 29 staat Arjan Koerts uit Veenendaal. Arjan was van 2014 tot 2021 raadslid in Veenendaal en tot vorig jaar Statenlid in de provincie Utrecht. Daar heeft hij zich altijd ingezet voor een sterke regio en gelijke kansen voor iedereen.

Wat is menselijk?

Als gevraagd wordt wat het Leger de Heils doet, kan zo een aantal zaken opgenoemd worden. Maar wat doet het Leger specifiek voor Veenendaal en haar inwoners? Dat was minder bekend. Bekend is voor velen wel kringloop van het Leger des Heils, maar verder is het minder zichtbaar. Daarom zijn een drietal (schaduw)raadsleden en een gast van de fractie van de ChristenUnie op bezoek gegaan bij het Leger des Heils locatie Veenendaal.

Nieuwbouw Nieuweweg

Een prachtige entree voor Veenendaal, dat is wat wij voor ons zien met de nieuwbouwplannen voor de Nieuweweg 220 t/m 226. Afgelopen raadsperiode hebben wij ingestemd met het bestemmingsplan voor deze locatie. Hierdoor kan er binnenkort gebouwd worden aan een mooi nieuw wooncomplex!

30 jaar stedenband met Olomouc

Afgelopen weekend was het zover: samen met een delegatie uit Veenendaal mocht ik op bezoek bij onze zusterstad Olomouc. De stedenband viert in 2023 haar 30-jarig bestaan en dat werd uitbundig gevierd in Olomouc! Er werden veel bijeenkomsten en uitstapjes georganiseerd.

Snap jij het wel?

De officiële brieven vanuit de gemeente zijn correct en netjes maar vaak ook niet goed te begrijpen door ingewikkelde woorden en zinnen. Een klein voorbeeld: als je een toekenning van jeugdhulp krijgt, dan kan het zijn dat je een brief krijgt waarin staat dat je "jeugdhulp ambulant spec outputg middel" toegekend krijgt. In natura. Vervolgens wordt er naar een wettelijke basis verwezen met artikelen en naar een voorlopige voorziening bij de rechter. Snap jij het nog?