Veenendaal

Beste ##firstname##,

Als fractie en bestuur mogen we vooruitzien naar het kalenderjaar 2024. Een jaar waarin we alweer op de helft zijn van de raadsperiode en waarin al nagedacht moet worden over de weg naar de verkiezingen. Zou daar voor jou een rol in weg gelegd kunnen zijn? We komen graag in contact!

Wilt u voor het werk van onze fractie, maar zeker ook voor de vervulling van de bestuursvacatures bidden?

ChristenUnie Veenendaal activiteiten

Wilt u of jij ook dagelijks op de hoogte blijven over welke onderwerpen er gesproken word en welke activiteiten er plaats vinden? Volg ons dan op onze socials Facebook, Twitter en Instagram.

Heeft u een specifieke vraag of zou u ook graag eens mee willen denken over een bepaald onderwerp? Benader gerust eens een van onze fractieleden hier  Zij gaan graag met u in gesprek.

Kijk ook op de website bij "Gast van de fractie". Wellicht is het iets voor u om een raadscyclus mee te lopen met de fractie om op die manier het politieke werk van dichtbij te ervaren.

De volgende nieuwsbrief

De volgende nieuwsbrief zal eind februari 2024 verschijnen.

Wentel uw weg op de Here

We hebben het jaar 2023 achter ons gelaten en wat heeft dat jaar weer een een hoop ellende gebracht in de wereld. De verschrikkelijke aanslag van Hamas op Israël, de immer doorgaande oorlog in Oekraïne en ook de blijvende oorlog in Jemen, waar het westen nu ook bij betrokken is geraakt. In ons veilige Nederland kunnen wij ons de ernst van al dat geweld niet goed voorstellen, hoewel velen van ons in contact staan met mensen uit oorlogsgebieden. Wat zal 2024 ons allemaal gaan brengen?

Ik kwam op Youtube een samenzangavond uit Hasselt tegen met de titel "Samen zingen in 2023." Bert Roseboom praatte een samenzangprogramma aan elkaar dat door Marco den Toom muzikaal werd begeleid op het prachtige orgel in Hasselt. Ik houd enorm van de klassieke samenzang bij het orgel, dat is ook niet vreemd gezien ik zelf ook organist ben. In Hasselt stond psalm 37 centraal. Daar zijn vele vertalingen en berijmingen van, maar velen zullen de bekende Bijbeltekst uit psalm 37 kennen: wentel uw weg op de Here!

Wat er in onze maatschappij en in de politiek ook gebeurt in 2024, wij kennen een ander Koninkrijk. Dat is wat ik elke keer in onze fractie ook mag merken in de bijna 14 jaar dat ik in de raad zit. De ChristenUnie vertegenwoordigt hier op aarde de stem van velen die op ons stemmen, maar tegelijkertijd weten we ten diepste dat het hier niet is. En als je dat beseft, is de bekende tekst uit psalm 37 zo hoopvol! Want wat er ook op ons pad komt in 2024, we mogen het in de handen van de Here God leggen.

Doe je mee in de geest van psalm 37? Wentel uw weg op de HERE en vertrouw op Hem, en Hij zal het maken; Hij zal uw gerechtigheid doen opgaan als het licht, en uw recht als de middag.

#samenrechtdoen

Schriftelijke vragen over soevereinen

Er is in Nederland een zorgelijke ontwikkeling gaande onder een groep mensen. Zij verklaren zichzelf soeverein en lijken zich op die manier aan de samenleving en overheidsbemoeienis te onttrekken, met alle gevolgen van dien. Deze groep mensen wil geen registratie in overheidssystemen zoals het BRP, geen zorgverzekering, weigeren het betalen van huur, en meer. Er bestaat ook een 'light' versie van mensen die zich autonoom noemen. Ze betalen directe kosten zoals huur maar geen belasting. Naast de enorme werklast die dit met zich meebrengt voor de overheid brengen mensen zich ook in de problemen: bijvoorbeeld bij ziekte, maar ook bij dreigende uithuiszetting vanwege het niet betalen van huur. En kennelijk begrijpt niet iedereen dat een bordje met 'ambassade' op je voordeur er niet voor zorgt dat je die problemen buiten de deur houdt.

Samen één tegen eenzaamheid

In Veenendaal voelt 28,5% van de volwassenen tussen 18 en 65 jaar zich sociaal eenzaam, zoals blijkt uit onderzoek van het RIVM. Sociaal eenzaam ben je als je minder contact met anderen hebt dan je zou wensen. Maar we leven in een gebroken wereld. Eenzaamheid is helaas ook een onvermijdelijk aspect van het leven.

Veenendaal pakt de handschoen allang op!

Overal in Nederland is de vraag aan gemeenten gesteld om Ter Apel te ontlasten in de opvang van asielzoekers. Die vraag is gericht aan onze gemeente maar voor Veenendaal overbodig. Het college, met o.a. Engbert Stroobosscher als wethouder namens de ChristenUnie, heeft de handschoen allang opgepakt.

ChristenUnie stelt schriftelijke vragen over verkeersveiligheid Duivenwal

Eind 2023 werden we opgeschrikt door 2 ongelukken met fietsers op de Duivenwal. Bij 1 van die ongelukken kwam een 67 jarige inwoner om het leven. Er staat een structurele verbetering van de verkeersveiligheid gepland door een nieuwe inrichting van de wegen op de Duivenwal en de Weverij. De ChristenUnie heeft het college gevraagd of er tijdelijk maatregelen getroffen kunnen worden om de verkeersveiligheid te verbeteren totdat de de herinrichting gereed is.

Subsidie vrijwilligersorganisaties

De laatste tijd hebben wij als ChristenUnie veel aandacht gevraagd voor de financiële situatie van vrijwilligersorganisaties. Vanwege de coronacrisis, de hoge energieprijzen en de aanhoudende inflatie hebben veel vrijwilligersorganisaties te kampen met financiële uitdagingen.