Kiezen voor dat wat echt telt

Veenendaal
Kiezen voor dat wat echt telt.

Beste ##firstname##,

We mogen terugkijken op een mooie ledenvergadering met Eppo Bruins. Jonathan van de Heuvel schrijft hier ook over in zijn column. In de raad zijn we volop bezig met het nadenken over de gemeentelijke financiën. We moeten flink bezuinigen! Dan moeten we dus kiezen wat we echt belangrijk vinden om te doen en wat we minder belangrijk vinden. Wilt u meebidden voor de goede keuzes?

Ook in deze nieuwsbrief nogmaals de oproep: Wilt u alstublieft nadenken over een bestuursfunctie? We hebben u nodig! Voor meer informatie rond de diverse bestuursfuncties, kunt u altijd een e-mail sturen naar bestuur@veenendaal.christenunie.nl

Wilt u voor het werk van onze fractie, maar zeker ook voor de vervulling van de bestuursvacatures bidden?

ChristenUnie Veenendaal activiteiten

Wilt u of jij ook dagelijks op de hoogte blijven over welke onderwerpen er gesproken word en welke activiteiten er plaats vinden? Volg ons dan op onze socials Facebook, Twitter en Instagram.

Heeft u een specifieke vraag of zou u ook graag eens mee willen denken over een bepaald onderwerp? Benader gerust eens een van onze fractieleden hier  Zij gaan graag met u in gesprek.

Kijk ook op de website bij "Gast van de fractie". Wellicht is het iets voor u om een raadscyclus mee te lopen met de fractie om op die manier het politieke werk van dichtbij te ervaren.

De volgende nieuwsbrief

De volgende nieuwsbrief zal eind mei 2024 verschijnen.

Kiezen voor dat wat echt telt

Wentel uw weg op de Here

Op 15 april was onze halfjaarlijkse ledenvergadering, met dit keer een bijzonder gast. Eppo Bruins, kamerlid van 2015 tot en met 2021, ging met ons in gesprek over de vraag “Is er nog plek voor de ChristenUnie in een gepolariseerde samenleving?” Een indringende vraag die gaat over de identiteit van onze partij. Waar willen we voor staan, waar willen we op herkend worden zowel landelijk als lokaal? Eppo nam ons mee door ruim 100 jaar politieke geschiedenis waarin confessionele partijen ontstonden als antwoord op het traditionele links-rechts denken. Daarbij werd door de confessionele partijen het belang van sterke gemeenschappen en de kracht van de samenleving als geheel benadrukt.

De ChristenUnie is vanuit landelijke perspectief gezien geen politieke krachtpatser, maar een partij waarbij de kracht zit in de worteling van lokale kiesverenigingen die zich ten dienste stellen aan de samenleving. Wij willen het antwoord zijn op het links-rechts denken door de samenleving centraal te stellen, juist door dichtbij de mensen te staan. Eppo gaf ons mee dat we landelijk ons alleen écht kunnen onderscheiden door de bevrijdende boodschap van Jezus en het Evangelie naar voren te brengen. Lokaal mogen we dat vertalen door elkaar tot een hand en voet te zijn.

Politiek gaat over kiezen. En meestal niet uit luxe. Daarbij helpt het om een duidelijke bron te hebben van waaruit we mogen vertrekken. Om de mensen voor ogen te houden waar we het voor doen. De komende maanden moet er in Veenendaal veel gekozen worden. Doordat er minder geld vanuit de Rijksoverheid naar de gemeenten gaat moet er op lokaal niveau in de kosten worden gesneden. In Veenendaal orde grootte 10 tot 15 miljoen, grofweg 5% van de totale gemeentebegroting. Daarbij zullen we proberen de zwakste schouders zoveel als mogelijk te ontzien. De afgelopen jaren is er voor de minima geld bijgekomen en dat willen we behouden. Ook willen we wat Veenendaal zo mooi maakt behouden of versterken. We denken dan aan de vele maatschappelijke instellingen die zich inzetten voor het algemeen belang, maar ook het behouden van een prettige, groene en veilige leefomgeving.

Wilt u met ons meedenken en meebidden dat het hart van de ChristenUnie ook in Veenendaal zichtbaar blijft? We kunnen uw input in de maanden mei en juni goed gebruiken. Dit kan door met ons mee te denken, zie ook https://veenendaal.christenunie.nl/hoe-word-je-gast-van-de-fractie

Jonathan van den Heuvel, raadslid

Op zondag doen we rustig aan op de Markt!

In de gemeenteraad werd het nieuwe evenementenbeleid besproken. Daarin worden er meer evenementen op zondag mogelijk. Ook meer evenementen op de Markt. Helaas heeft een amendement om de uitbreiding van het aantal zondagen dat buitenevenementen mogelijk is terug te draaien het niet gehaald.

Het uniform van de boa's in Veenendaal

De gemeente Veenendaal wil een inclusieve werkgever zijn en staat daarom symbolen van religie en levensovertuiging voor boa's toe. De VVD is het hier niet mee eens en diende een motie vreemd in waarin zij het college oproept om de landelijke richtlijn life-style neutraliteit te volgen. In deze richtlijn staat dat het uniform van boa's neutraal en seculier moet zijn. De verwachting is volgens de VVD dat er over een jaar tot anderhalf een landelijk besluit ligt waarin voor alle boa's in Nederland wordt besloten of religieuze symbolen wel of niet zijn toegestaan.

Geen vliegroute boven Veenendaal!

De ChristenUnie maakt zich hard voor het voorkomen van een 4e aanvliegroute voor schiphol die ook over Veenendaal loopt. Eerder was er sprake van 115 vliegtuigen per dag, maar uit nieuwe analyse blijkt dat het om 235 vliegtuigen per dag gaat. Het programma Pointer besteedt hier op NPO 2 op donderdag 11 april om 20:26 uur aandacht aan. Laat u goed informeren en overweeg ook om in actie te komen op stop4delaagvliegroute (stop4deroute.nl)

Werkbezoek aan Schitter

Ieder kind zien in zijn of haar situatie en omgeving om hem of haar (weer) te laten schitteren, dat is de passie van Praktijk Schitter! En daar waren Willem en Sanny vandaag op werkbezoek. Gedurende een week komen hier heel wat kinderen en jongeren langs om aan de slag te gaan met wat zij nodig hebben om goed te kunnen functioneren als het even niet zo lekker gaat.

Nieuwbouwplannen voor basisschool Het Erf

Roelof en Rosita zijn samen bij de informatieavond over de bouwplannen van de ontwikkeling van onder andere het IKC Ronde Erf geweest.