Veenendaal

Beste ##firstname##,

Als fractie en bestuur mogen we vooruitzien naar het Kerstreces. Op de laatste ALV hebben we Joas Duister welkom mogen heten als nieuwe voorzitter van het bestuur. Hij zal met de zittende bestuursleden gaan proberen het bestuur weer op volle sterkte te krijgen. Is een bestuursfunctie wellicht wat voor u? Neem contact op en we gaan graag met u in gesprek!

Wilt u voor het werk van onze fractie, maar zeker ook voor de vervulling van de bestuursvacatures bidden?

ChristenUnie Veenendaal activiteiten

Wilt u of jij ook dagelijks op de hoogte blijven over welke onderwerpen er gesproken word en welke activiteiten er plaats vinden? Volg ons dan op onze socials Facebook, Twitter en Instagram.

Heeft u een specifieke vraag of zou u ook graag eens mee willen denken over een bepaald onderwerp? Benader gerust eens een van onze fractieleden hier  Zij gaan graag met u in gesprek.

Kijk ook op de website bij "Gast van de fractie". Wellicht is het iets voor u om een raadscyclus mee te lopen met de fractie om op die manier het politieke werk van dichtbij te ervaren.

De volgende nieuwsbrief

De volgende nieuwsbrief zal eind januari 2024 verschijnen.

De Heer heeft mij gezien.

De Heer heeft mij gezien

Tijdens een kletspraatje kwam de opmerking: “Nee, mijn familie is druk met zichzelf, ik ben alleen met Kerst”. Ze keek er wat gelaten bij. “Vroeger vierden we het nog wel eens samen maar ach, je weet hoe dat gaat…”

Bij de kerstinloop van een Veenendaalse kerk hoorde ik: “Deze man komt hier altijd op dinsdagochtend, dat is zijn enige uitje in de week.”

Onderzoek van het RIVM wijst uit dat in Veenendaal 28,5% van de volwassenen tussen de 18 en 65 zich sociaal eenzaam voelt.  Sociaal eenzaam ben je als je minder contact met anderen hebt dan je zou wensen. Een mens is een sociaal wezen dat anderen nodig heeft, niet voor niets werd naast Adam ook Eva geschapen. De verbinding die we met anderen hebben, de waardering, de erkenning voor wie we zijn en wat we doen, geeft ons leven betekenis. Maar we leven in een gebroken wereld. Eenzaamheid is helaas ook een onvermijdelijk aspect van het leven.

Wij geloven niet dat de overheid eenzaamheid op kan lossen. Wel kan de overheid signaleren en regisseren. Onlangs heeft het college laten weten gehoor te geven aan de oproep die we een jaar geleden hebben gedaan om Veenendaal aan te laten sluiten bij de coalitie ‘een tegen eenzaamheid’ zodat er een lokale aanpak tegen eenzaamheid komt.

Gelukkig gebeurt er al heel veel in Veenendaal door professionele instellingen zoals Veens Welzijn. En onderschat daarbij de inzet van kerken niet. Juist in deze donkere dagen voor kerst mag de kerk ook een plek zijn van welkom, een plaats waar mensen gezien worden, waar de deuren open staan en van waaruit mensen op pad gaan om er voor anderen te zijn. Vele vrijwilligers maken Veenendaal elke dag een stukje mooier zodat mensen mogen weten: ik ben van waarde, ik word gezien.

Uiteindelijk is dat een diep menselijke behoefte: wij willen gezien worden. En is juist dat niet hetgeen waarvoor het Kerstkind naar deze aarde is gekomen?

De Heer heeft mij gezien en onverwacht

Ben ik opnieuw geboren en getogen.

Hij heeft mijn licht ontstoken in de nacht

Gaf mij een levend hart en nieuwe ogen

Wij wensen u een gezegende Kerst.

Sanny Brunekreeft

raadslid/fractievoorzitter ChristenUnie Veenendaal

Hoogspanningskabels ondergronds!

En heeft u het bericht gelezen? In 2024 gaat gestart worden met het onder de grond brengen van de hoogspanningskabels. Zie het bericht in de Rijnpost van 19 december 2023”:Veense hoogspanningskabels gaan in 2024 onder de grond

Hoogspanningskabels en de ChristenUnie Veenendaal hebben een nauw lijntje met elkaar. Tineke Bette heeft in de periode dat zij in de gemeenteraad zat, zich volop ingezet om de kabels onder de grond te krijgen. En mijn eerste stuk in de gemeenteraad als schaduwraadslid was in 2022 het bestemmingsplan van de hoogspanningskabels. Ja soms is er een lange adem nodig om een verandering te weeg te brengen. Dat is ook politiek, door blijven gaan, omdat je ervan overtuigd bent dat het ten goede komt van de inwoners.

Samen maken we de stad!

Zo luidt de titel van de omgevingsvisie Veenendaal 2030. In de omgevingsvisie staat wat we belangrijk vinden voor de inrichting van Veenendaal. Het is samen met de inwoners opgeschreven. We gaan de omgevingsvisie nu updaten.

Bijdrage bij de derde bestuursrapportage 2023

Tijdens de raadsvergadering van 14 december had ik de volgende bijdrage:

Allereerst veel dank aan een ieder die werk heeft verzet om deze bestuursrapportage op te leveren en ons te voorzien van alle informatie. Ook dank voor de beantwoording van de technische vragen. De bestuursrapportage laat een positief zien van 901.000 euro. Ik vind het altijd ingewikkeld om dit “positief” of “mooi” te noemen. Een overschot betekent in dit geval dat er veel plannen uit de begroting niet zijn uitgevoerd, vanwege verschillende uitdagingen zoals personeelstekorten. Verschillende budgetten zijn daarom doorgeschoven naar komend jaar in de hoop dat onze plannen dan wel uitgevoerd kunnen worden.