Veenendaal bijna koploper leegstand kantoren

resize_1428392668donderdag 28 januari 2016

Veenendaal haalde bijna de (negatieve) 1e plaats op landelijke lijsten. Voorwaar geen prijs om trots op te zijn. De reactie vanuit het college heeft ons verbaasd. Kortweg gezegd “haal het pand van Sara Lee eraf en het valt wel mee”. Een uitspraak die geen doel treft, want het pand is er nu eenmaal en telt mee.

Uit het rapport van DTZ Zadelhoff van december jl blijkt dat Veenendaal een toename heeft van de leegstand van kantoren, terwijl omliggende gemeente juist een afname zien.

Wij hebben daar ernstige zorgen over. Daarom hebben we de volgende vragen aan het college gesteld:

1. Zijn er de afgelopen twee jaar gesprekken gevoerd met de eigenaar, anders dan op verzoek van de raad om het uiterlijk netjes te houden?
  2. Zo ja en hoe vaak en met welke resultaten?
  3. Heeft het college andere, creatieve, invullingsmogelijkheden aan de eigenaar voorgesteld?
  4. Welke acties heeft u ondernomen, anders dan allerlei informatieve bijeenkomsten met ondernemers, om de leegstand van kantoren in Veenendaal te verminderen?
  5. Hebt u de leegstandsproblematiek in de breedte goed in beeld en een allesomvattende (ruimtelijk/economische) visie op deze materie?
  6. Zo nee, bent u bereid een dergelijke visie op heel korte termijn te ontwikkelen, waarbij alternatieve invullingen ook ruimtelijk mogelijk worden gemaakt?

Ook zien we forse leegstand bij de winkelpanden. Wij wachten de initiatieven af die het college bij de bespreking van “Pimp het winkelcentrum” aan ons voor gaat leggen. Wij hebben met ons voorstel op zaterdagen gratis te parkeren een actieve bijdrage geleverd.

Archief > 2016