De echte problemen zijn hiermee niet opgelost

Foto Tineke Bettezaterdag 30 mei 2015

De Woonvisie 2014-2019 die tijdens de raadsvergadering van 28 mei werd besproken, is inhoudelijk een beter stuk geworden. Er is een verbeterslag gemaakt ten opzichte van de eerdere Woonvisie die tijdens de raadsvergadering op 19 februari is verworpen.

Als ChristenUnie constateren wij echter, dat ook in deze verbeterde Woonvisie het percentage 30% voor de sociale huurwoningen binnen de woningvoorraad hetzelfde is gebleven. Wij blijven het eens met o.a. Patrimonium Woonservice, Huurdersvereniging Patrimonium Woonservice en het Seniorenplatform, dat in de komende jaren meer aanbod van sociale woningen in Veenendaal nodig zal zijn.

Er is na 19 februari toch enige winst geboekt voor wat betreft de aandacht voor de sociale huurwoningen. Werd eerder 11 x de term ‘Sociale huurwoningen’ genoemd, in deze aangepaste Woonvisie is de aandacht voor de sociale huurwoningen tot 24 opgelopen. Maar de echte problemen zijn hiermee niet opgelost voor wat betreft voldoende sociale woningbouw, ook in de toekomst.

Het mag duidelijk zijn. Als ChristenUnie blijven wij van mening dat in deze periode van o.a. onzekerheden op het gebied van werk en inkomen en de toegenomen taakstelling tot huisvesting van statushouders, ons eerdere voorstel voor een hoger percentage sociale huurwoningen realistischer was geweest.

Eind dit jaar zal er een rapport Behoefte sociale huurwoningen komen. Het was handiger en verstandiger geweest als wij als raad deze cijfers voor de behandeling van de Woonvisie al ter beschikking hadden. Desalniettemin zien wij met belangstelling uit naar de uitkomsten van dat rapport.

Tineke Bette - van de Nadort

Archief > 2015